'گروهی از بازداشت شدگان آزاد نخواهند شد'


غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ايران در مورد دستگیری معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران با تقسیم بازداشت شدگان به سه گروه، گفت:"کسانی که به نحوی در جریان اغتشاشات اخیر در زمینه تصمیم گیری نقش داشتند بازداشتند تا تکلیف آنها مشخص شود. این افراد منجر به حضور مردم در خیابان ها شدند. گروه دیگر از عناصر ضد انقلاب بودند که از شرایط موجود سوء استفاده کرده اند، این افراد دستگیر شده و آزاد نخواهند شد."

آقای محسنی اژه ای روز دوشنبه، 8 تير، در حاشيه جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به گروه سوم از بازداشت شدگان که آنها را مجری برنامه های شبکه های سازمان یافته نامیده، گفت:"عناصر اصلی این بخش دستگیر شده و بخشی از مردمی که تحت تاثیر جو ایجاد شده قرار گرفته و توسط پلیس دستگیر شده بودند، آزاد شدند و یا به زودی آزاد می شوند."

به گفته وزیر اطلاعات ایران آن دسته از افرادی که منجر به وارد آمدن خسارت به اموال عمومی و شخصی شده اند، تا زمان مشخص شدن فعالیت و پرداخت غرامت آزاد نخواهند شد.

براساس اعلام مقامات رسمی در ایران، حدود ۵۰۰ نفر در ایران در جریان ناآرامی ها اخیر بازداشت شده اند، این در حالی است که به گفته عبدالکریم لاهیجی نائب رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشری تعداد بازداشتی ها حدود دو هزار نفر است.

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه 8 تير گفت آیت الله محمود شاهرودی هیئتی ویژه را برای تعیین و تکلیف بازداشت شدگان اخیر تشکیل داده است.

وی افزود این هیئت مرکب از قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور، ابراهيم رئیسی معاون اول قوه قضائیه و مصطفی پور محمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور است.

به گفته آقای جمشیدی این هیئت با هماهنگی رئیس کل دادگستری استان و دادستان عمومی و انقلاب تهران جهت تسریع و رسیدگی پرونده بازداشت شدگان و رعایت حقوق شهروندی آنها گزارشی از چگونگی جریان امور به طور مستمر به رئیس قوه قضائیه اعلام می کنند.

در ادامه واکنش ها به بازداشت های اخیر، غلامحسین الهام، وزیر دادگستری ایران پیشتر گفته بود دولت ایران نمی تواند در این زمینه پاسخگو باشد. پس از دستگیری تمام حقوق مربوط به دستگاه های قضایی و دادستانی است و وزارت دادگستری و دولت نمی تواند دراین زمینه پاسخ دهد.

ابهام در مورد وضعيت بازداشت شدگان در شرايطی ادامه دارد که پیشتر، خانواده های برخی از فعالان سياسی بازداشت شده، در نامه های جداگانه ای به رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و مراجع تقلید و علمای قم از وضعیت همسران و فرزندانشان ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که از وضعیت زندانیان هيچ اطلاعی ندارند.

خانواده های افراد عادی بازداشت شده نیز در وضعیت مشابهی به سر می برند. براساس برخی از گزارش های رسيده از ايران،شماری ازاین خانواده ها هر روز جلو زندان اوین و یا دادگاه انقلاب تجمع می کنند تا تکلیف پرونده فرزندان و همسرانشان مشخص شود.

همزمان، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات، با انتشار بيانيه هايی خواستار آزادی هر چه سريع تر بازداشت شدگان شده اند.

در اقدامی ديگر، ميرحسين موسوی و محمد خاتمی، رئيس جمهوری پيشين ايران در نامه ای مشترک به محمود هاشمی شاهرودی رئيس قوه قضاييه خواستار دخالت او در پرونده بازداشت شدگان و تلاش برای آزادی آنها شده بودند.

مجمع روحانیون مبارز نیز پیشتر با انتقاد از بازداشت ها اخیر در بیانیه ای خواستار آزادی همه دستگیر شدگان حوادث اخیر شده بود. در بخشی از این بيانيه گفته شده بود:" اگر حضور گستره مردم در پای صندوق های رای آگاهانه بوده و امضا سند افتخار جمهوری اسلامی است، چرا حضور اعتراضی میلیون ها نفر از همین مردم به توطئه و دسیسه بیگانگان نسبت داده می شود."

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در بیانیه دیگری در خصوص موج دستگیری های اخیر نوشت:" تاسف بارتر تمسک به روش های کهنه، تکراری و رسوایی نظیر انتساب اغتشاش ها به بیگانگان و گروه های تروریستی است. به این ترتیب باید در روزهای آینده شاهد موج مصاحبه های سازمان یافته با جوانان دستگیر شده در خیابان ها باشیم که به تحریک شدن از سوی عوامل بیگانه و گروه ها و جریان های سیاسی داخلی اعتراف می کنند. "

جبهه مشارکت اسلامی، دیگر تشکل اصلاح طلب نيز نسبت به این بازداشت ها اعتراض و پيامدهای آن را مورد انتقاد قرار داد. در بيانيه جبهه مشارکت در اين زمينه تاکيد شده است:"دستگیری چهره های اصلی، تعطیلی روزنامه یاس نو، فیلتر شدن سایت اطلاع رسانی حزب، بستن دفتر حزب و تهدیدهای روز افزون نسبت به تشدید این رفتارها، سبب می شود که متاسفانه حزب ما نظیر سایر نهادهای مدنی در آرام کردن اوضاع و تشویق راه های مدنی توفیق نداشته باشند. "

اعتراض هاى شبانه پس از تاييد نتیجه انتخابات توسط شوراى نگهبان

ساعاتى پس از تاييد نتايج انتخابات رياست جمهورى از سوى شوراى نگهبان، هزاران نفر از مردم تهران با رفتن به بام خانه ها اعتراض هاى شبانه خود به انتخابات را از سر گرفتند.

به گفته شاهدان عينى، اعتراض دوشنبه شب از ساعت ده به وقت تهران آغاز شد و ۴۵ دقيقه نیز طول كشيد.

اين گزارش حاكى است كه معترضان، شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر دادند و همزمان برق برخى مناطق پايتخت ايران نيز قطع يا دچار نوسان شد.

همچنين تماس از طريق تلفن هاى همراه براى مشتركان برخی مناطق تهران قطع شد.

دبير شوراى نگهبان غروب روز دوشنبه در نامه اى به وزير كشور ایران اعلام كرد كه صحت نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى را تاييد مى كند.

آيت الله احمد جنتى گفته است كه شكايات و اعتراض هاى رسيده وارد نيستند.

ساعاتی پیش از تاييد انتخابات، هزاران نيروى ضد شورش در خيابان هاى تهران مستقر شدند تا با هر گونه اعتراض احتمالى مقابله كنند.

تاييد انتخابات در حالى صورت مى گيرد كه نامزدهاى معترض نسبت به بى طرفى شوراى نگهبان ابراز ترديد كرده و گفته اند كه اغلب اعضاى اين شورا از يك نامزد خاص، محمود احمدى نژاد، حمايت مى كنند.

اعتراض ها در ايران از روز شنبه، ۲۳ خردادماه، پس از آن آغاز شد كه وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران، محمود احمدى نژاد را برنده انتخابات رياست جمهورى معرفى كرد.

به دنبال اعلام این نتيجه، هزاران معترض به خيابان ها ريختند و پيروزى محمود احمدى نژاد را نتيجه «تقلب گسترده» در انتخابات دانستند.

مير حسين موسوى و مهدى كروبى نيز در بيانيه هاى مختلف، نتيجه انتخابات را ناشى از «شعبده بازى وزارت كشور و صدا و سيما» دانسته و آن را «مضحك» توصيف كردند.

اين دو نامزد با اشاره به آنچه كه «مهندسى آراء» در انتخابات عنوان كردند خواستار ابطال نتيجه آن شدند.

اين در حالى است كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، يك روز پس از برگزارى انتخابات بيانيه اى صادر كرد و در آن به محمود احمدى نژاد تبريك گفت و خواستار حمايت نامزدهاى «غير پيروز» از «رييس جمهور منتخب» شد.

ولى اعتراض هاى نامزدها و هواداران آنها از ۱۶ روز گذشته همچنان ادامه دارد و با سركوب شديد نيروهاى امنيتى، لباس شخصى و بسيج روبرو شدند.

در اين درگيرى ها مرگ حداقل ۲۰ نفر تاييد شده است و صدها شخصيت سياسى، فعال مدنى، روزنامه نگار، دانشجو و معترض نيز بازداشت شده اند كه از سرنوشت آنها اطلاعى در دست نيست.

مير حسين موسوى و مهدى كروبى هنوز به نظر شوراى نگهبان در تاييد نتايج انتخابات رياست جمهورى واكنشى نشان نداده اند ولى آقاى كروبى دو روز پيش در نامه اى با عنوان «اتمام حجت» به شوراى نگهبان، از اين نهاد خواسته بود كه مسئوليت تاييد انتخابات را به دوش رهبر ايران بياندازد.

حتما بخوانید و حتما به طور گسترده پخش کنید. شرح مسجد قبا

این روزها دیگر عادی شده است که اگر روزنامه نگاران و زنان را به زندان هم بیاندازند، از زندان هم گزارش خبری به رسانه ها ارسال می کنند. این مطلب از دوستی در ایران رسید که در زندان بزرگتری هست این روزها. دیوار زندان را کمی بزرگتر کرده اند اما فضای بیرون درست عین اوین است با این همه خبر را نمی توانند حبس کنند.
دل نوشته ای رسید که می گذارمش همین جا تا با هم بخوانیم .
هفته قبل از انتخابات همین دوستان توصیه می کردند برو بیرون که بعد از انتخابات کلاه ات پس معرکه خواهد بود ببین چه معرکه ای به راه انداخته اند حضرات که این روزها همه را خانه به دوش کرده اند. برای شنیدن بیشتر این صداها که به سختی از گلوی دوستانمان بیرون می آید همه ما باید کمک کنیم. سینه به سینه خبر رسانی کنید. ممنون می شوم اگر این نوشته را به خاطر همان اندک اعتمادی که به من و باقی دوستانم دارید هنوز بین دوستانتان منتشر کنید. هر جا که توانستید. وبلاگ من باز هم آوار شده است ..

سلام خواهر …
در شروع پیام بگویم که به شدت تحت فشارم و مرتب در حال عوض کردن محل اسکان خود هستم .
یکی از مشکلاتی که به شایعات دامن می زند نبودن رسانه های ازاد است . شایعات پیرامون مهندس موسوی در حال شدت گرفتن است . این ها را برای تو می گویم که دسترسی به بیشتری نسبت به من به ادم ها و رسانه ها داری ….
امروز من به هر مشکلی که بود با مهندس موسوی به سمت مسجد قبا امدم . زودتر وارد مسجد شدم تا اوضاع را برای ایشان گزارش کنم . جمعیت بی نظیر و حضور نیروهای ویژه انتظامی و لباس شخصی های بیشمار بود .
مهندس تا نزدیکی حسینه ارشاد امد که به علت ازدحان نتوانست وارد مسجد شود . از مسیر دیگری سعی کرد که خود را به مسجد برساند که این نیز میسر نشد .
برای اقای علیرضا بهشتی توضیح دادم که شرایط حضور مهندس فراهم نیست .ابتدا علیرضا و سپس محمد رضا بهشتی با مردم صحبت کردند . نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی خود را به تیم حفاظت معرفی کردند و من هم مطلع شدم که چه کسانی درون مردم از نیروهای حفاظتی هستند. با افسر ارشد نیروهای انتظامی و اطلاعاتی مذاکرده شد و قرار شد که بلندگویی دستی در اختیار ما قرار دهند تا مهندس موسوی از طریق بلندگو با مردم سخن بگوید که ا ینگونه نیز شد و قرار شد نیروهای اطلاعتی فیلم بردار مردم را متوقف کنند که این نیز از سوی مقام مسوول مورد پذیرش قرار گرفت . در اخر مامورین نیروی انتظامی که یک طرف خیابان را بسته بودند ، مردم را به خروج از مسیر مقابل راهنمایی می کردند .
مردم با حضور لباس شخصی ها که برای من مشخص شده بودند از سمتی که پلیس اشاره می کرد در حال متفرق شدن بودند که حدود 500 متر جلوتر ، یکان امداد نیروی انتظامی به همراه بسیج شروع به ضرب و شتم مردم کردند . 3 زن و 4 مرد در لحظه ابتدایی این حمله مجروح شدند و مردم از خیابان دیگر در حال پراکنده شدن بودند که دکتر علی مطهری که به منظور شرکت در مراسم امده بود با صحنه زدو خورد مردم رو به رو شد . مردم به او حمله برندن و جملاتی مثل : می بینی؟ ، ما بی دفاعیم چرا ما رو می زند، اقای مطهری ؟ پدرت شهید شد که مردم رو بزنند ؟ پیش علی مطهری شکایت کردند … دست علی مطهری را گرفتم و او را به سمت نیروهای انتظامی بردم تا او با انها صحبت کند که اجازه دهند مردم بدون مزاحمت از خیابان خارج شوند که به یکباره 2 عدد نارنجک اشک اور و فلفل از تفنگ یگان امداد شلیک شد و من و علی مطهری مجبور شدیم که از محل به سرعت دور بشیم .
در مسیر مردم هر کدام که به علی مطهری می رسیدند به نوعی گلایه خود را مطرح می کردند . عده با گریه وعده با داد و عده با شعار مرگ بر دیکتاتور !
منزل مطهری در نزدیکی حسینه ارشاد بود ، او را تا منزلش همراهی کردیم ، چند باری با بغض گفت نباید اینطور می شد ، وضع از کنترل خارج شده است . اقای …. بازی احمدی نژاد را خورده است .
به هر حال از مسجد قبا تا زیر پل سید خندان ، انواع واقسام نیروهای انتظامی و بسیجی و یگان ویژه و یگان ضد شورش حضرو داشت .
مهندس موسوی در حبس خانگی نیست
مهندس موسوی در حال فرار به خارج از کشور نیست .
مهندس موسوی تحت فشار بسیار است تا این جریان را خاتمه دهد اما گفته تا اخر پای ارای مردم ایستادم
مهندس موسوی با لباس مبدل شب ها در بین مردم حضور پیدا می کند و صدای الله اکبرهای انها را می شنود .
در روز های ابتدایی که درگیری به شدت اوج گرفته بود نیز سوار بر موتور مقاومت و ایستادگی مردم را مشاهده می کرده است .
مهندس مردم را سپر خود نکرده است .
در مسجد قبا اقای خاتمی صحبت نکرده است .
اقای موسوی تا نزدیکی مجسد قبا امد ، حتی پیشنهاد دادیم که از محل خودروی شما تا مسجد برای شما کوچه باز میکنیم که بیایید اما تیم حفاضت ایشان مخالفت کرد.
علاوه بر خانواده هاشمی ، هادی غفاری ، سید محمود دعایی ، مهدی کروبی حضور داشتند .
این متن رو تلفنی به یکی از دوستان گفتم و او برایت میل خواهد کرد.

من برای جلوگیری از افزایش و شیوع شایعات پیرامون مهندس موسوی حتی در حال خوف و رجا و در حال اضطرار تلاش می کنم و به هر شکلی تلاش خود را انجام می دهم .
شما هم کمک کنید که شایعات قوت نگیرد . در انتشار صحیح این متن مختار هستید و اگر تا دو روز اینده از من در فیس بوک خبری نشد حتما من را دستگیر کرده اند .
وضعیت من مهم نیست ..مهم انتشار صحیح اخبار پیرامون مهندس است .
سرفراز باشی

میرحسین موسوی دستگیر نشده است

از دقایقی پیش در صفحات اینترنتی فیس‌بوک و تویتر شایعه‌ای مبنی بر بازداشت میرحسین موسوی پخش شده است. لازم به توضیح است طبق نظر مقامات آگاه و نزدیکان موسوی صحت این شایعه تایید نشده است و این خبر صرفا از سوی گروه‌های معلوم‌الحال برای بر هم زدن آرامش حامیان موسوی و از میان بردن اعتماد این دوستان طراحی شده است و هر چند وقت یک بار هم رواج پیدا می‌کند. نزدیکان میرحسین موسوی از حامیان ایشان درخواست کرده‌اند که به شایعاتی از این دست وقعی ننهند و بدانند دستگیری موسوی در چنین شرایطی هزینه هنگفتی بر روی دست اقتدارگرایان خواهد گذارد. هزینه‌ای که پرداختن تاوان آن بسی دشوار خواهد بود. موسوی به دلیل محدودیت دسترسی به رسانه، همواره از حامیانش خواسته است از نشر اکاذیب و شایعات درباره او بپرهیزند و به توطئه بدخواهان دامن نزنند.

«محمد مصطفايی دستگير شده است»

يک سازمان مدافع حقوق بشر به نام « نوجوانان را اعدام نکنيد » تاييد کرد که محمد مصطفايی وکيل دادگستری، در تهران دستگير شده است.
به گزارش اين سازمان، آقای مصطفايی حدود چهار روز است که در بازداشت به سر می برد و فقط توانسته است دو بار با خانواده اش تماس بگيرد.

آقای مصطفایی در وبلاگش مطالبی در مورد اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و دستگیری فعالان اجتماعی و معترضان نوشته بود.
آقای مصطفایی بیانیه جمعی از وکلا در مورد دستگیری فتاح سلطانی، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق بشر را نیز در وبلاگش منتشر کرد.

در این بیانیه آمده بود: «ما وكلاي دادگستري نحوه دستگيري و بازداشت عبدالفتاح سلطاني را نقض صريح و آشكار قانون اساسي و مقررات قانون آيين دادرسي كيفري مي‌دانيم و ضمن تأكيد بر رعايت اصول حقوقي از دولت ايران مي‌خواهيم با احترام به اين اصول به نقض مكرر حقوق شهروندان پايان دهد و نيز ضمن اعتراض به بازداشت گسترده فعالان اجتماعي و سياسي ازمقامات مسئول مي‌خواهيم فورا و بدون فوت وقت نسبت به آزادي كليه بازداشت شدگان اقدام نمايد.»

«کنکوری های در بند»، تیتر آخرین نوشته آقای مصطفایی است. وی در این نوشته می نویسد: «در حوادث چند روز اخیر گویا چندین نفر از کنکوری ها هم دستگیر شده اند. امروز پدر یکی از بازداشت شدگان که چند روز گذشته در محله خود توسط پلیس دستگیر شد به دفتر من آمد. خیلی نگران و مصطرب بود. می گفت که فرزندش ۱۸ سال بیشتر نداشته و برای اولین بار بود که پای صندوق رای رفت و در انتخابات شرکت کرد. این جوان دستگیر شده، به گفته پدرش مدت یک سال است که در حال مطالعه و درس خواندن بود.»

به گفته بيانيه ای که از سوی « نوجوانان را اعدام نکنيد » صادر شده، آقای مصطفايی وکالت بيش از ۲۵ متهم را به عهده دارد که همگی به دليل جرايمی که پيش از رسيدن به سن قانونی مرتکب شده اند، در خطر اعدام قرار دارند.

سازمان « نوجوانان را اعدام نکنيد » خواستار آزادی محمد مصطفايی شده است.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های حقوق بشری روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز سرکوب معترضین به نتیجه انتخابات ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر و صدها نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

سه چیزی که آقای خامنه‌ای فدای خواسته خود کرد

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی بار ديگر خواستار ابطال انتخابات رياست جمهوری اخير ايران شدند.

شورای نگهبان در روزهای گذشته پيشنهاد تشکيل يک هیئت ويژه را برای رسيدگی به اعتراض‌ها و بازشماری ۱۰ درصد از آرا مطرح کرده بود و از کانديداهای معترض به نتايج انتخاباتی، يعنی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و محسن رضايی خواسته بود تا نماينده‌ای برای عضويت دراين هیئت معرفی کنند.

اما ميرحسين موسوی روز شنبه در نامه‌ای به شورای نگهبان با رد اين پيشنهاد اعلام کرد با توجه به گفته او «گستره تخلفات و تقلبات»، ابطال انتخابات مناسب‌ترين راه برون‌رفت از معضل ايجاد شده است. آقای موسوی همچنين خواستار تشکيل يک هیئت حکميت ملی مستقل برای رسيدگی به شکايات شد.

علاوه بر آقای موسوی، مهدی کروبی نیز روز يکشنبه در نامه‌ای که به نوشته خود او برای اتمام حجت با اعضای شواری نگهبان و برای حفظ جمهوری اسلامی تهيه شده، از شورای نگهبان خواست تا نتايج انتخابات رياست جمهوری را باطل کنند.

آقای کروبی در این نامه گفته است که اين اقدام تنها راه برای بازسازی اعتماد از دست رفته مردم است و در عين حال افزوده اگر شورای نگهبان با توجه به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی اصرار به تأييد نتايج انتخابات دارد، مسئوليت آن را به آيت‌الله خامنه ای واگذار کند و اعلام کند تنها به خاطر مصلحت، انتخابات تأييد می‌شود، تا به گفته او جايگاه شورای نگهبان نزد افکار عمومی بيش از اين تنزل پيدا نکند.

راديو فردا در اين رابطه با محمدجواد اکبرين، دين‌پژوه و روزنامه‌نگار مقيم بيروت، و حسين باستانی، روزنامه‌نگار ايرانی مقيم فرانسه، به گفت‌وگو پرداخته است.

«آقای خامنه‌ای جایگاه ولی فقیه را فدا کرد»

رادیو فردا: آقای اکبرين، نظر شما درباره دليل مخالفت دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری با پيشنهاد تشکيل هیئت ويژه که توسط شورای نگهبان مطرح شده چيست؟

محمدجواد اکبرين: بيانيه‌های آقای موسوی، شکايات واصله از طرف آقايان موسوی و کروبی و رضايی، مستندات ارائه شده که بخشی از آن منتشر هم شده است و آرای کارشناسان نشان می‌دهد همه متفق‌القول هستند که تخلفات اين انتخابات به قدری گسترده است که با بازشماری ۱۰ درصد آرا يا رسيدگی به پاره‌ای از شکايات به نتيجه نمی‌رسد. اينها معتقدند که تخلفات انتخابات به حدی است که بايد ابطال شود و اين موضوع برای شورای نگهبان هم واضح شده است.

شورای نگهبان ۱۲ نفرند که شش عضو آن فقيه و شش عضو ديگر حقوقدان هستند. حقوقدانان اين مدارک را می‌بينند و اخبار غيررسمی حکايت از آن دارد که برخی از حقوقدانان شواری نگهبان معتقدند ادله ارائه شده برای ابطال انتخابات کافی است.
اما چرا باز صحبت از هیئت ويژه می‌شود؟ به اعتقاد من مدعی اصلی صحت اين انتخابات رهبر است و شورای نگهبان اجازه ندارد ذره‌ای کوتاه بيايد.

يعنی عملاً نتيجه تحقيقات اين هیئت از پيش مشخص شده است؟

بله مشخص است و من روی نامه آقای کروبی تأکيد می‌کنم. در اين نامه آقای کروبی به شورای نگهبان تأکيد کرده که اگر شما می‌خواهيد انتخابات را تأييد کنيد اين کاررا انجام دهيد، اما هزينه آن را خودتان نپردازيد و از رهبری هزينه کنيد. در واقع به طور غيرمستقيم می‌گويد مدعی اصلی صحت انتخابات شورای نگهبان نيست، رهبری است.

نظر شما اين است که اين انتخابات آبی است که از جوی رفته و قابل بازگشت نيست؟

يک تفاوت ويژه بين آيت‌الله خمينی و آقای خامنه‌ای وجود دارد که من معتقدم به دليل همين تفاوت اين شکايات به جايی نخواهد رسيد.

در همين تجربه‌ای که آقای کروبی به آن اشاره می‌کند و چندين تجربه ديگر، آيت‌الله خمينی اعتبار خودش را هزينه نهادهای قانونی کرد. من شما را ارجاع می‌دهم به نامه‌ای که نمايندگان در سال ۶۷ به آقای خمينی نوشتند. در آن نامه به آيت‌الله خمينی نوشته‌اند بسياری از تصميمات سال‌های جنگ به دستور شما بوده و با قانون هم مطابقت نداشته است، آيا اين روندی است که ادامه خواهد داشت؟

آيت‌الله خمينی در پاسخ به اين نامه نوشت که من از تذکرات شما تشکر می‌کنم، اما تصميمات غيرقانونی فقط ويژه زمان جنگ بود که وضعيت کشور اضطراری بود. از اين به بعد همه بايد به قانون برگرديم.

اين نمونه و نمونه‌ای که آقای کروبی درنامه خود به آن اشاره می‌کند، نشان می‌دهد نهادهای قانونی برای رهبر سابق انقلاب بسيار اهميت داشت و اگر می‌خواست جايی شرايط را عوض کند و در بعضی نتايج تأثير بگذارد از خودش هزينه می‌کرد نه از نهادهای قانونی.

اما آقای خامنه‌ای در اين انتخابات نشان داد که همه چيز را فدای تصميم و خواسته خود می‌کند. شورای نگهبان اولين چيزی بود که آقای خامنه‌ای فدای خواست خود کرد. او به شورای نگهبان و کانديداها گفت که همه چيز بايد در شورای نگهبان تصميم‌گيری شود و نه هیئت حکميتی فراتر از شورای نگهبان. از طرفی هم گفت اين انتخابات صحيح برگزار شده است. معنی اين حرف چيست؟ يعنی شورای نگهبان بايد مسئوليت تأييد اين انتخابات را به عهده بگيرد.

آقای موسوی و کروبی از خود شورای نگهبان شاکی هستند، ولی آقای خامنه‌ای می‌گويد تصميم در شورای نگهبان بايد اتخاذ شود و اين نهاد قانونی را فدای خود می‌کند.

دومين چيزی که آقای خامنه‌ای فدای خود کرد اعتماد، عمومی بود. او تمام شکايات مردم را ناديده گرفت، همه را آشوبگر ناميد و تأکيد کرد که اين رئيس جمهور ۲۴ ميليون رأی دارد.

سومين چيزی که آقای خامنه‌ای فدا کرد، جايگاه ولايت فقيه بود. صرف نظر ازاين که ما ولايت فقيه را قبول داشته باشيم يا نه و مقدمات نظری آن درست باشد يا غلط، به هر حال ولايت فقيه جايگاهی بود در نظام جمهوری اسلامی که قرار بود به صورت يک پدر وارد دعواها شود و فراجناحی عمل کند.

دراين انتخابات آقای خامنه‌ای قد ولايت فقيه را به اندازه کوتاهی قد رئيس جمهور پایين آورد و جايگاه ولايت فقيه را به اندازه يک جناح تنزل داد و به نفع يک آدم مشخص موضع‌گيری کرد. بنابراين تأکيد می‌کنم که اين انتخابات آبی است که به جوی بازنخواهد گشت.

«هیئت ویژه نمی‌تواند بی‌طرف تلقی شود»

رادیو فردا: آقای باستانی، دليل مخالفت ميرحسين موسوی با تشکيل هیئت پيشنهادی شواری نگهبان چيست؟

حسين باستانی: از شش عضو هیئت تشکيل شده از طرف شورای نگهبان چهار تن، قبل يا بعد از انتخابات اظهاراتی به نفع آقای احمدی‌نژاد يا عليه معترضان به نتيجه انتخابات داشتند، در نتيجه اين هیئت نمی‌تواند بی‌طرف تلقی شود.

حتی اگر اعضای اين هیئت اظهار نظر انتخاباتی هم نداشته باشند، با يک مشکل بزرگ مواجه هستند و آن تصريح شخص آيت‌الله خامنه‌ای درباره انتخابات و نتيجه آن است. به عبارت ديگر اين سؤال مطرح است که وقتی آقای خامنه‌ای تصريح کرده امکان ندارد ۱۱ ميليون تقلب رخ داده باشد و نظام اهل تخلف درانتخابات نيست، آيا هیئتی که اعضای آن مقامات بلندپايه نظام جمهوری اسلامی هستند می‌توانند تحقيقاتی انجام دهند که نتيجه آن برخلاف صحبت‌های رهبری باشد و مشخص کنند تقلب‌ها در انتخابات حتی بيش از ۱۱ ميليون بوده است؟

به نظر من اين مسئله کار را از همان ابتدا با مشکل مواجه می کند و در نهايت ممکن است اين هیئت يک سری تخلفات را قبول کند، اما به طور قطع در حدی نخواهد بود که به تغيير نتيجه انتخابات بيانجامد.

به همين دليل فکر می‌کنيد آقای موسوی گفته اين هیئت هيچ فايده‌ای ندارد و نتايج انتخابات بايد ابطال شود؟

بله، موضع آقای موسوی در اين رابطه بسيار هوشمندانه بوده است، زيرا تن دادن کانديداها به حکميت چنين هیئتی آنها را با اين خطر مواجه می‌کند که بعد از اين که هیئت منصوب شواری نگهبان نظر خود را اعلام کرد، آن وقت به کانديداهای معترض می گويند خودتان به اين داوری تن داديد.

آيا اين احتمال وجود دارد که تقلب در انتخابات به نحوی بوده که با بازشماری و بررسی‌ها به سختی می‌توان آن را ثابت کرد؟

بله، اين نکته هم مهم است. به نظر می‌رسد بخش مهمی از تخلفات در قالب پر کردن صندوق‌های رأی پيش از شروع رأی‌گيری است با استفاده از تعرفه‌هايی که شماره سريال داشته است، در نتيجه وقتی صندوق‌ها بازشماری می‌شوند مشخص نمی‌شود کدام برگه‌های رأی خارج از قاعده ريخته شده و کدام برگه‌ها واقعی هستند.

ما در ۱۷۰ حوزه از ۳۶۰ حوزه انتخاباتی کشور مشارکتی حدود ۹۵ تا ۱۴۰ درصد داشته‌ايم که کاملاً غيرطبيعی است. ظن غالب در مورد برگه‌های رأی اضافی که چنين مشارکت عجيبی را ايجاد کرده، بر اين است که بيشتر آنها قبل از شروع رأی‌گيری در داخل صندوق‌ها وجود داشتند.

بعضی بيانيه‌های آقای موسوی به اين نکته اشاره دارند که با توجه به تعرفه‌های بسيار زيادی که چاپ شده بود، چرا در بسياری از حوزه‌ها حدود ظهر اعلام شده که تعرفه تمام شده است.

آقای باستانی، آقای موسوی اصرار دارد پای مراجع به وسط بيايد و آنها در اين امر دخالت کنند. او در همين رابطه نامه‌ای به قم فرستاده و از مراجع درخواست وساطت کرده بود. فکر می‌کنيد اين نامه تأثيری خواهد داشت؟

اگر آقای موسوی به مراجع اشاره می‌کند به اين دليل است که مراجع تقليد از جايگاهی برخوردار هستند که اولا در نظام جمهوری اسلامی حرفشان قابل اثر است و دوم از نظر سلسله مراتب در حدی هستند که شايد به راحتی مسئولين منصوب رهبری نتوان به آنها امر و نهی کرد و آنها را وادار به تبعيت از نظر رهبری کرد.

آنها برای خود جايگاهی قايل هستند که البته به اين معنی نيست که علاقه دارند جلوی رهبری بايستند، ولی به طور کلی مقام آنها با مسئولی که مستقيم يا غيرمستقيم منصوب رهبری است، فرق دارد.

آیا منصفانه است که رسانه ها در ایران اینگونه هستند؟


پلیس ضد شورش در ایران 28 ژوئن


یار دبستانی به لهجه آلمانی


دوستان خواهشمندیم اطلاع رسانی و همکاری نمائید

بازار تهران نقش عظیمی در اقتصاد تهران و کل کشور داشته و تقریباً مهمترین ساختار اقتصادی یکپارچه پایتخت می باشد. تراکم شعب بانکها در بازار بسیار شدید بوده و بیشترین گردش پول در همین شعب بازار است، بانکها بطرز عجیبی به این گردش بالای نقدینگی شعب بازارشان وابسته هستند.

تظاهرات خیابانی فقط برای اعلام موجودیت است ولی آنچه سرنوشت جنبش سبز را روشن می کند موفقیت در اعتصابات عمومی است. اعتصابات سراسری علاوه بر خسارات سنگین مالی که به حکومت وارد می کند باعث گسترش نارضایتی در کشور می گردد.

اگر بنا به اعتصابات باشد، مطمئن باشید که بازار آخرین جایی خواهد بود که شاید به اعتصابات بپیوندد. گردش پول در بازار میلیاردی است و طرفنظر کردن از چنین مبالغی برای بازاریان بسیار سخت است. در خلال انقلاب 57 نیز کشاندن تظاهرات به بازار باعث تعطیلی آن شد و بنام اعتصاب بازاریان ثبت شد. بازاریان بسیار پولدار و بهمین نسبت بسیار محافظه کار بوده و دلیلی نمی بینند که ریسکی را بپذیرند. بمحض بروز سروصدا و تظاهرات آنها ترجیح می دهند بازار را تعطیل و راهی منزل یا باغ کرج و یا ویلای شمال شوند. چند روزی را هم احتیاطاً صبر می کنند تا اوضاع کاملاً عادی شود.

بازار تهران روزانه هزاران مراجعه کننده از سراسر ایران دارند و هر خبری در بازار شود بلافاصله توسط این شاهدان عینی به شهرستانها منتقل می شود و صدای جنبش سبز بسرعت در شهرستانها هم شنیده می شود.

بازار تهران در کنار بازار سایر شهرها بزگترین تامین کننده مالی روحانیت می باشد و بهمین دلیل روابط بسیار صمیمانه ای هم با آنها دارند. هر مسجدی بکمک چند حامی مالی بازاری اداره می شود و حوزه های علمیه و مدارس دینی نیز وابسته به وجوهات شرعی بازاریان هستند. اگر بازار تعطیل و درآمد بازاریان تهدید شود آنها بیشترین فشار را به روحانیت خواهند آورد که اوضاع را جمع و جور کند. توجه داشته باشید که بازار تابع ایدئولوژی خاصی نبوده و دارای گرایش سیاسی خاصی نیست، ماهیت بازار بر مبنای گردش پول و سرمایه و تحصیل سود و منفعت است، آنها اگر می خواستند کار سیاسی کنند که در بازار نبودند، بازار فقط جای پول درآوردن است. حتی اگر درصدی از بازاریان هم قلباً مایل به تعطیلی بازار و اعتصاب باشند، که در حال حاضر تعدادشان کم نیست، از ترس تعقیب سیاسی حکومت جرات اینکار را ندارند و منتظر بهانه ای هستند که بستن بازار را بر گردن آن انداخته و خود را مبرا نشان دهند. باید برای کسب این بهانه به بازاریان کمک کرد.

در صورت بروز تظاهرات در بازار بلافاصله ترافیک گسترده ای در مرکز شهر بوجود می آید که در صورت ادامه، سراسر شهر را در بر گرفته و مانع جدی برای جابجایی نیروهی گارد می شود. در خود بازار نیروی گارد فقط می تواند تعداد محدودی را وارد نماید و بدلیل عدم امکان پشتیبانی نیروی موتوریزه (موتور و خودروهای مختلف)، نیروی گارد احساس ترس داشته و همچنین بدلیل پیچیدگی بازار و شباهت زیاد قسمتهای مختلف بازار با یکدیگر و وسعت گسترده بازار، امکان گم شدن و متفرق گردیدن نیروهای گارد زیاد بوده و بهمین دلیل فقط در دهانه های بازار عملیات خواهد نمود و وارد عمق بازار نمی شوند. نیروی پیاده گارد به هیچ وجه از نیروی موتوریزه فاصله زیاد نمی گیرد.

برای تظاهرکنندگان نیز بازار پوشش خوبی دارد زیرا روزانه دهها هزار نفر برای خرید راهی بازار شده و حضور در آنجا بر خلاف حضور در خیابانها و میادینی که از قبل برای راهپیمائی اعلام شده بخودی خود دلیل جرم و دستگیری نمی باشد و لذا پس از اتمام تظاهرات، مردم می توانند بسلامتی از بازار خارج و راهی منازل خود شوند.

روز شنبه 30 خرداد عامل اصلی موفقیت گارد در جلوگیری از بهم پیوستن دسته های چند هزار نفری تظاهرکنندگان و بوجود آمدن جمعیت عظیمی که دیگر امکان سرکوب آن وجود نداشته باشد، استفاده از هلیکوپتر و فرماندهی هوایی بود. فرماندهان گارد دائماً آخرین وضعیت دسته های تظاهرکنندگان را مشاهده و متناسب با جمعیت، اقدام به جابجایی نیرو می کردند. در بازار بدلیل سرپوشیده بودن معابر و نبود دید هوایی، گارد از این امکان ویژه نیز محروم می گردد.

حتی هفته ای یکبار تظاهرات هم موجب تعطیلی دائمی بازار و توقف گردش خون در پیکر اقتصادی حکومت گردیده و اثرات جانبی مخربی خواهد داشت، همچنین افرادی و نهادهایی که بازار حمایت مالی آنها را بر عهده دارد و در راس آنها روحانیت، تحت فشار بازاریان اقدام به فشار بر حکومت از داخل نموده و باعث کوتاه آمدن و عقب نشینی تدریجی حکومت خواهند شد.

تعطیلی بازار زمینه ساز بروز اعتصابات در سایر صنوف و ادارات خواهد بود. اعتصابات است که با اثرات عظیم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خود هر رژیمی را بزانو در می آورد. حکومت ابزار و سلاحی برای سرکوب اعتصابات ندارد. اعتصابات شکافها و اختلافات داخلی حکومت را تشدید کرده و باعث خواهد شد که جنبش سبز به فردایی روشن که ایران عزیزمان شب را سپری و روز فرحبخش شادکامی و کامیابی خود را شروع کرده است دست یابد


از 2 شنبه هر روز از ساعت 9 صبح همگی در سراسر ایران به سمت بازار شهر

دوستان خواهشمندیم اطلاع رسانی و همکاری نمائید اگر ممانعت کنند بازار تعطیل میشود اگر ممانعت نکنند چنان ازدحامی ایجاد میکنیم که باز هم بازار تعطیل میشود اگر تلفنها را هم از اول صبح قطع کنند بازهم کل فعالیتها در سراسر کشور مختل و بازار تعطیل میشود این روش آنقدر موثر است که دشمن شروع به تکذیب و شایعه پراکنی گسترده کرده و دست و پا خواهد زد پس هرگز گول نخورید چون این برنامه ادامه دارد به شایعات گوش نکنید و هرطور که میتوانید اطلاع رسانی کنید

دوشنبه زنجیره انسانی از میدان تجریش تا میدان راه آهن


برنامه تجمع هوادران میرحسین موسوی در تهران

1- دوشنبه 8 تیر ساعت 18 زنجیره انسانی از میدان تجریش تا میدان راه آهن

2- پنجشنبه 11 تیر ساعت 18 تجمع در میدان های ولی عصر, انقلاب, تجریش و هفت تیر

3- دوشنبه 15 تیر ساعت 18 تجمع در مقابل زندان اوین

4- پنجشنبه 18 تیر به مناسبت سالگرد کوی دانشگاه مقابل دانشگاه تهران با حضور تمامی مردم و دانشجویان

5- ایرانیان خارج از کشور مقابل سفارت ایران در همان کشور با شعار نویسی روی دیوار سفارت

6- فریاد الله اکیر هر شب ساعت 10 تا 10:30 در پشت بام منازل

http://www.glancerss.com/showlink.php?link=21_583_82218


منبع: ‎www.glancerss.com‎

تظاهرات در ایران


آبروریزیهای ریس جمهور کنونی ( -:


کدخدایی: جلسه شورای نگهبان و نمایندگان موسوی نتیجه نداشت


شورای نگهبان از بی نتیجه بودن جلسه شورا با نمایندگان میرحسین موسوی و آغاز بازشماری ده درصد آرا خبر داده است.

روز دوشنبه، 29 ژوئن (8 تیر) عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که جلسه ای که بین هیات انتخاباتی شورای نگهبان و نمایندگان میرحسین موسوی، نامزد معترض به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در روز دوشنبه برگزار شد به "نتیجه روشنی" نرسید.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای کدخدایی گفته است "شورای نگهبان در ساعات پایانی روز گذشته (یکشنبه) پیشنهادهای غیر مستقیمی از آقای موسوی مبنی بر بازشماری آرا با روش خاصی دریافت کرد."

وی در مورد نحوه دریافت این "پیشنهادهای غیر مستقیم" توضیحی نداد.

به گفته آقای کدخدایی، پیشنهاد آقای موسوی "همچین شامل بازشماری در برخی استان ها، بازبینی ته سوش های تعرفه با سریال شناسنامه ها و بازبینی خطوط برخی از تعرفه ها بود که شورای نگهبان آن را به صورت تصادفی قبول کرد."

وی افزوده است که با توجه به اینکه اعضای شورای نگهبان این پیشنهاد را مثبت تلقی می کردند، قرار شد مذاکراتی صورت بگیرد و ساعت 9 روز دوشنبه، چند تن از اعضای هیات ویژه انتخابات شورا با نمایندگان میرحسین موسوی ملاقات کردند اما "بعد از اتمام جلسه، با تعلل هایی که صورت گرفت، نتیجه روشنی به دست نیامد."

ساعاتی پیش از مخابره این خبر، آقای کدخدایی گفته بود که جلسه شورا و نمایندگان آقای موسوی از ساعت 9 تا 11 بامداد دوشنبه برگزار شده و شورای نگهبان در حال بررسی این پیشنهادهای این نامزد معترض انتخابات است.

آقای کدخدایی گفته است که شورای نگهبان "برای اطمینان بیشتر و جلب اعتماد بیشتر هواداران نامزدها، اعلام کرده بود که حاضر است ده درصد از صندوق ها را به صورت تصادفی بازشماری کند و کار بازشماری در استان ها و شهرستان های گوناگون در مقابل دوربین های صدا و سیما در حال اجراست."

سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا تلاش می کند تا پایان وقت اداری روز دوشنبه، نتیجه نهایی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کند.

پس از اعلام نتیجه رای گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، شورای نگهبان مهلتی را برای دریافت و رسیدگی به شکایات نامزدهای معترض منظور کرد اما با خودداری آنان از همکاری به دلیل نگرانی از عدم بی طرفی شورا، با موافقت آیت الله خامنه ای به مدت پنج روز دیگر تمدید شد.

موسوی

موسوی ابطال انتخابات یا حکمیت مستقل را راه حل بحران کنونی دانسته است

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ساعاتی پس از اعلام نتیجه رای گیری توسط وزارت کشور و قبل از تایید این نتایج از سوی شورای نگهبان، این نتیجه را مورد تایید قرار داد هر چند در پی اعتراضات نسبت به این نتایج، از شورای نگهبان خواست که شکایت نامزدهای معترض را مورد رسیدگی قرار دهد.

برخی از معترضان گفته اند که با توجه به موقعیت رهبر جمهوری اسلامی و ارتباط او با شورای نگهبان، و همچنین عضویت دو تن از اعضای شورا در دولت محمود احمدی نژاد، انتظار می رود این شورا در هر حال نتیجه اولیه انتخابات حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد با درصد قابل توجهی از آرا را مورد تایید نهایی قرار دهد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، خواستار ابطال انتخابات شده اند و آقای موسوی تشکیل شورای حکمیت مستقل برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی را هم مطرح کرده است.

محسن رضایی، دیگر نامزد انتخابات هم نسبت به نتیجه انتخابات معترض بوده و گفته بود که تنها در صورتی که دو نامزد دیگر نمایندگانی برای ملاقات با شورای نگهبان اعزام کنند، نمایندگان او نیز در چنین جلسه ای شرکت خواهند کرد.

ظاهرا نمایندگان آقایان کروبی و رضایی در ملاقات روز دوشنبه هیات انتخابات شورای نگهبان با نمایندگان آقای موسوی حضور نداشته اند..

اعلام نتایج رای گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور به اعتراضات گسترده ای در داخل و خارج ایران منجر شد و این اعتراضات به شکل های مختلف ادامه داشته است.

معترضان گفته اند که نتیجه اعلام شده انتخابات قابل قبول نیست و دولت را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده اند.

وزیر اطلاعات: به موسوی گفتم این مسیر به جایی نمی رسد


غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران، در تلویزیون دولتی این کشور حاضر شده و در باره برخی از وقایع اخیر این کشور از جمله حوادث مربوط به پس از انتخابات ریاست جمهوری، اظهار نظر کرده است.

آقای محسنی اژه ای یکشنبه شب هفتم تیر (برابر با ۲۸ ژوئن) با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی از دیدارش با میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات خبر داد و گفت: "من به ایشان گفتم که این مسیری که شما می‌روید به جایی نمی‌رسد و اصرار شما بر ابطال انتخابات، جز زحمت برای شما و ما و مردم نتیجه دیگری ندارد."

وزیر اطلاعات ایران از "نحوه پی‌گیری اعتراض میرحسین موسوی نسبت به نتیجه انتخابات و پافشاری او بر ابطال انتخابات" انتقاد کرده است.

آقای موسوی خود را برنده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می داند و معتقد است که در این انتخابات "تقلب" صورت گرفته است. او خواستار ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شده و اعلام کرده که آماده پذیرش "حکمیتی مستقل" است.

مردم معترض به نتایج انتخابات طی روزهای گذشته در تهران و برخی از شهرهای بزرگ ایران دست به راهپیمایی و تجمع آرام زده اند.

وزیر اطلاعات ایران در باره این اعتراض ها گفته که "کسانی خواستند این حماسه پرشور مشارکت ‪ ۴۰‬میلیونی در انتخابات را به کام مردم ما تلخ کنند و دست به اقداماتی زدند که موجب زحمت خودشان، مسوولین و مردم شد اما آنها باید درس گرفته باشند."

"انقلاب مخملی ناممکن، برنامه ریزی برای انقلاب نرم"

در جریان اعتراض ها به نتایج انتخابات، به گفته مقام های دولتی دست کم ۱۹ نفر کشته و شمار زيادی نیز زخمی و مجروح شدند.

در عین حال شماری از فعالان سیاسی از جمله سیاستمداران سابق ایرانی که در ستاد های انتخاباتی نامزدهای اصلاح طلب فعالیت می کردند و برخی از شرکت کنندگان در اعتراض ها دستگیر شده اند.

آقای محسنی اژه ای در اين باره گفته است: "ما راضی نیستیم که هیچ کس حتی یک شب هم به زندان برود یا خونی از دماغ کسی بیاید اما هر دستگاهی موظف است به وظیفه خود عمل کند."

وزیر اطلاعات ایران بار دیگر به موضوع انقلاب های مخملی در ایران اشاره کرده و گفته هرچند انقلاب مخملی در ایران "ناممکن" است "، اما با وجود اين، "دشمن به دنبال این مساله بوده و بویژه پس از تشکیل دولت نهم و تجدید گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست خارجی غیرمنفعلانه ، آنها در پی براندازی نرم برآمده اند."

به گفته این مقام ارشد امنیتی ایران "دشمن و مشخصا کشورهای آمریکا و انگلیس در این راستا برنامه‌های مختلفی را تحت پوشش های گوناگون نظیر آموزش اجرا کردند که افرادی مانند هاله اسفندیاری و رامین جهانبگلو را در رابطه با این مسائل دستگیر کردیم، اما دیدیم که زمینه محاکمه درست و حسابی اینها در دستگاه قضایی ما فراهم نیست."

پیشتر برخی از مقام های دولتی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در باره برنامه ریزی برای انقلاب مخملی در ایران هشدار داده بودند.

از جمله دو روز پیش از برگزاری انتخابات، یک مقام ارشد سپاه پاسداران، مخالفان اصلاح طلب محمود احمدی نژاد را متهم به تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" کرده بود.

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران، هشدار داده بود که "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد." آقای جوانی در مصاحبه ای با هفته نامه "صبح صادق" که متعلق به سپاه پاسداران گفته بود: "استفاده از یک رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات دهم است."

او به مبارزات انتخاباتی میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات اشاره کرده بود که در آن از رنگ سبز به عنوان نشان انتخاباتی استفاده می شود.

میرحسین موسوی و ستاد انتخاباتی او این اتهام را رد کرده ند.

احمدی نژاد خواستار رسیدگی به پرونده ندا شد


تصاویر مخابره شده از کشته شدن ندا آقا سلطان در درگیری های پس از انتخابات در ایران، واکنش های مختلفی در داخل و خارج از این کشور به همراه داشته است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، در نخستین موضع گیری رسمی دولت، نامه ای به آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه نوشت و با مشکوک دانستن مرگ ندا آقا سلطان خواستار رسیدگی جدی به موضوع و شناسایی عوامل آن شد.

آقای احمدی نژاد در این نامه به آقای شاهرودی نوشت: " با توجه به حاشیه سازی های فراوانی که در خصوص این حادثه دلخراش صورت گرفته و شانتاژ تبلیغاتی وسیع رسانه های بیگانه و قراین و شواهد فراوان دیگر، دخالت مخالفین و معندین ملت ایران، برای بهره برداری های سوء سیاسی و مشوه نمون چهره پاک جمهوری اسلامی قطعی به نظر می رسد. لذا دستور فرمائید تا دستگاه قضایی با جدیت هرچه بیشتر به موضوع قتل آن مرحومه رسدگی و عوامل جنایت را شناسایی و محاکمه و نتیجه را جهت اطلاع مردم شریف منتشر نماید."

دکتر آرش حجازی، پزشکی که در هنگام کشته شدن ندا آقاسلطان در مجاورت وی در خیابان بود و سعی داشت از خونریزی بیشتر او جلوگیری کند، به بی بی سی گفته است که مردم ضارب ندا را شناسایی کرده بودند و کارت عضویت بسیج او را نیز دیده بودند.

به گفته دکتر حجازی ضارب به مردم گفته بود نمی خواست ندا را بکشد.

عبدالکریم لاهیجی نائب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر درگفت و گو با بی بی سی فارسی در خصوص این نامه و عکس العمل مردم به آن گفت: "در انتخاباتی که می گویند سالم است، با حقه و نیرنگ و فریب کسی را به عنوان منتخب مردم معرفی می کنند و بعد روی مردم آتش می گشایند. خوابگاه های دانشجویی را غارت می کنند و آتش می زنند."

او همچنین گفت: "این جنبش به این زودی ها خاموش نخواهد شد و مردم می دانند راهی به جز ادامه این جنبش برای اینکه دیگر این جنایت ها صورت نگیرد و این خونریزی ها نشود، پیش پایشان نیست."

آقای لاهیجی با اشاره به اینکه در پرونده رکسانا صابری، زهرا کاظمی و پرونده قتل های سیاسی نیز چنین برخوردهایی صورت گرفته، گفت آقای احمدی نژاد و به طور کلی حکومت ایران از این تمهیدات سودی نخواهند برد.

قشقاوی: پنج نفر از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا آزاد شده اند

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد که پنج نفر از هشت کارمند ايرانی سفارت بريتانيا که توسط ماموران امنيتی ايران دستگير شده بودند، آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، سخنگوی وزارت خارجه ايران دوشنبه اعلام کرد که «بستن هيچ سفارتخانه و کاهش روابط ديپلماتيک با هيچ کشوری از جمله انگليس در دستور کار جمهوری اسلامی ايران قرار ندارد.»

خبرگزاری نيمه رسمی فارس روز يکشنبه اعلام کرد که نيروهای امنيتی ايران هشت نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا در تهران را دستگير کرده اند.

وزير خارجه بريتانيا خواستار آزادی کارمندان ايرانی سفارت اين کشور در تهران شد. نيروهای امنيتی ايران هشت نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا را بازداشت کرده اند.

به گزارش رويترز ديويد ميليبند در کنفرانس مطبوعاتی در کورفو يونان به خبرنگاران گفت: «ما می خواهيم که اين افراد بدون اينکه صدمه ای ببينند آزاد شوند.»

وی بازداشت کارمندان سفارت اين کشور را «آزار و اذيتی غير قابل قبول خواند.»

اتحاديه اروپا نیز روز يکشنبه سرکوب تظاهرات در ايران را محکوم کرد و گفت که به هر گونه آزار و ارعاب کارکنان ديپلماتيک سفارتخانه های خود در تهران پاسخ مشترک و قاطع خواهد داد.

قشقاوی همچنين گفت: «وزير خارجه انگليس در تماس خود با همتای ايرانی اش اعلام کرده که اين کشور قصد دخالت در امور ايران را ندارد اما آقای متکی به اين مقام انگليسی گفتند که طبعاً اگر در عمل چنين مسئله ای مشاهده شود در روابط تهران لندن موثر خواهد بود.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری را به کشورهای غربی و بويژه آمريکا و بريتانيا نسبت داده اند ولی هم رئيس جمهوری آمريکا و هم مقام های بريتانيا چنين اتهامی را بی اساس دانسته اند.

تهران در واکنش به آنچه دخالت لندن در امور داخلی خود خواند دو ديپلمات بريتانيايی را اخراج کرد و بريتانيا نيز دست به اقدام مشابهی زد.

در جريان تظاهرات مسالمت آميز دو هفته گذشته در ايران حداقل ۲۰ نفر کشته شده اند. خبرگزاری سی ان ان نيز اعلام کرد که به گزارش منابع تائيد نشده، روز شنبه ۲۳ خرداد ماه حدود ۱۵۰ نفر در تهران کشته شده اند.

مسجد قبا 28.06.2009


کروبی در میان مردم


حمله پلیس به تجمع معترضان در نزدیکی مسجد قبا در تهران




گزارش ها از تهران حاکیست که حداقل هزار نفر از معترضان در تهران دست به تجمعی پر سر و صدا در حوالی مسجد قبا زده اند که با حمله پلیس و نیروهای بسیجی روبرو شد.

به گفته شاهدان عینی پلیس ضدشورش برای متفرق کردن جمعیت در روز یکشنبه از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده است.

برخی شاهدان شمار تظاهرکنندگان بعد از ظهر یکشنبه در شمال تهران را "چند هزار نفر" توصیف کرده اند که شعار "رای من کجاست؟" و "یاحسین، میرحسین" سر می دادند.

خبرگزاری های فرانسه و آسوشیتدپرس جمعیت تظاهرکنندگان را حدود سه هزار نفر رقم زده اند.

این نخستین تجمع اعتراضی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون است.

بنابریک گزارش کامبیز نوروزی، دبیر انجمن صنفی مطبوعات، در این تجمع حضور داشت که توسط ماموران دولتی بازداشت شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی شاهدان عینی نوشت که حمله نیروهای امنیتی به این جمعیت شدید بود به طوری که باعث شکستگی استخوان برخی تظاهرکنندگان شد و همچنین ادعا شد که پلیس یک زن مسن را کتک زده است که داد و فریاد شدید معترضان و مقاومت آنها را در پی داشت.

به دلیل محدودیت هایی که دولت ایران بر فعالیت رسانه های خارجی اعمال کرده است امکان تایید مستقل این گزارش ها برای خبرگزاری های عمده و همچنین بی بی سی وجود ندارد.

تظاهرات روز یکشنبه در اطراف مراسمی روی داد که به مناسبت بزرگداشت آیت الله محمد بهشتی که 28 سال قبل در یک بمبگذاری ضدحکومتی در تهران کشته شد برگزار شده بود.

به گزارش رویتر ویدئویی به تاریخ یکشنبه هفت تیر که ادعا می شود در نزدیکی مسجد قبا گرفته شده و در اینترنت منتشر شده، جمعیتی را که نام میرحسین موسوی را فریاد می کردند نشان می دهد. ویدئوی دیگری ظاهرا جمعیتی را نشان می دهد که طی راهپیمایی در طول خیابان شریعتی در نزدیکی مسجد قبا شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "ایرانی با غیرت، حمایت حمایت" سر می دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تنش زمانی شدت گرفت که مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات، از مسجد قبا خارج شد.

یک شاهد عینی به این خبرگزاری گفت که "مردم در کنار کروبی شروع به راهپیمایی کردند که پلیس برای متفرق کردن آنها وارد عمل شد."

از زمان انتخابات 22 خرداد که در آن محمود احمدی نژاد با 63 درصد آرا برنده اعلام شد، شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران صحنه درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و همچنین چند مورد تظاهرات عظیم که از دوران انقلاب تاکنون سابقه نداشته بوده است.

مقام های ایرانی می گویند که در درگیری های پس از انتخابات 17 تظاهرکننده و 8 مامور بسیجی کشته شده اند. با این حال دولت ایران مسئولیت مرگ تظاهرکنندگان را به عهده نگرفته است و آنها را به "تروریست ها" نسبت می دهد و حتی به گردن کسانی که "اغتشاشگر" می خواند می اندازد.

میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب که می گوید انتخابات با تقلب و تخلف گسترده همراه بوده است می گوید مسئولیت "خون هایی که بر زمین ریخته شده" را به کسانی که "مجرمان انتخاباتی" می خواند نسبت داده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران، روز یکشنبه به تلویزیونی دولتی این کشور گفت که هیچگونه تخلف سازمان یافته ای که در نتایج اثر بگذارد در انتخابات روی نداده است.

وی گفت که آمریکا با ادعای بروز تخلف در انتخابات قصد بی ثبات کردن جمهوری اسلامی ایران را دارد. این درحالی است که مقام های آمریکایی گفته اند نمی توانند در مورد صحت و سلامت انتخابات با قاطعیت اظهار نظر کنند اما سرکوب خشن معترضان به نتایج انتخابات را محکوم کرده اند.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر که در پاریس مستقر است می گوید اطلاعاتش نشان می دهد که حداقل 2000 نفر که در جریان این ناآرامی ها دستگیر شده اند هنوز تحت بازداشت هستند.

عبدالکریم لاهیجی معاون این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت که براساس "اطلاعات مستقلی که از تهران" به دست این گروه رسیده صدها نفر نیز مفقود هستند.

روز یکشنبه همچنین گزارش شد که دولت ایران هشت کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را دستگیر کرده و آنها را به دست داشتن در ناآرامی ها متهم کرده است.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای این اقدام مقام های ایران را "آزار و اذیت" و "ارعاب" نامیده و آن را غیر قابل قبول خوانده است.


نخستین اظهار نظر رفسنجانی درباره بحران پس از انتخابات


علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای اولین بار پس از انتخابات به اختصار در مورد بحرانی که گریبانگیر ایران شده اظهار نظر کرده است اما برخلاف دوران مبارزات انتخاباتی از موضع گیری روشن و مشخص به نفع یا علیه نامزدها یا گروه ها خودداری کرده است.

آقای رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان - که وظیفه اصلی آن عزل و نصب رهبر است - و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از چهره های تراز اول جمهوری اسلامی است و از آن جا که از مخالفان محمود احمدی نژاد به حساب می آید در دو هفته اخیر حدس و گمان های زیادی درباره اینکه آیا در پشت پرده مشغول تدابیری برای حل بحران است یا خیر منتشر شده است.

آقای رفسنجانی در نخستین اظهاراتش درباره بحران سیاسی ایران خواستار "رعایت انصاف و عدل" دست اندرکاران انتخابات در رسیدگی به اعتراضات شد که احتمالا اشاره ای به شورای نگهبان است.

او که روز یکشنبه به مناسبت سالگرد حوادث هفتم تیر 1360 اظهار نظر می کرد بحران اخیر را "فتنه ای پیچیده از سوی عوامل مرموزی" دانست که هدف آنها "ایجاد نفاق و جدایی میان مردم و نظام و سلب اعتماد و اطمینان آحاد مردم از نظام اسلامی" است.

آقای رفسنجانی بلافاصله افزود که "هر جا توده های مردم با هوشیاری وارد صحنه شده اند این توطئه خنثی شده است".

ایران از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد که در آن محمود احمدی نژاد برنده اعلام شد - اما فریاد اعتراض مخالفان به آنچه "تقلب گسترده" می خوانند را در پی داشت - صحنه ناآرامی ها و تظاهرات بزرگ بوده است.

اعتراضات خیابانی مخالفان از اواسط هفته گذشته در پی برخورد شدید نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان فروکش کرده است.

بسیاری از ناظران مسائل ایران می گویند که این بحران باعث پدیدار شدن شکاف های عمیق در داخل حکومت ایران از جمله انداختن فاصله ای بزرگ میان علی اکبر هاشمی رفسنجانی و رهبر ایران شده است.

آقای رفسنجانی در جریان مبارزات انتخاباتی پس از آنکه به شدت هدف حمله محمود احمدی نژاد قرار گرفت در نامه ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی "اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه" رئیس جمهوری را تقبیح کرد و تلویحا از سکوت آقای خامنه ای در این ماجرا گلایه کرد.

وی در سخنان یکشنبه اش موافقت رهبر ایران با تمدید مهلت شورای نگهبان "برای بررسی بیشتر مسائل و ادای توضیحات قانع کننده و ابهام زدایی از انتخابات" را ستود.

وی گفت: "این اقدام با ارزش مقام معظم رهبری، برای جلب اعتماد و اطمینان مردم به روند انتخابات بسیار موثر است و امیدواریم دست‌اندرکاران این امر بتوانند به طور دقیق و با رعایت انصاف و عدل و با همکاری کاندیداها به اعتراضات قانونی به طور کامل رسیدگی کنند."

این درحالی است که رهبر ایران چند بار به طور مستقیم یا تلویحی بر صحت نتایج انتخابات مهر تایید زده و در این حالت مخالفان بعید می دانند که شورای نگهبان تغییری در نتایج دهد.

آقای رفسنجانی تاکید کرد که "انتخابات صحیح" برای "تحکیم همدلی و همکاری و تبدیل رقابت ها به رفاقت ها" پس از انتخابات لازم است اما افزود: "نباید سوءعملکردها موجب تشدید کینه و تفرقه میان مردم شود."

مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت ریاست آقای رفسنجانی یک روز پیشتر طی بیانیه ای بر لزوم بررسی دقیق شکایات انتخاباتی توسط شورای نگهبان و همکاری نامزدهای معترض با این شورا تأکید کرده بود.

این شورا در بیانیه خود تمکین در برابر قانون را بهترین راه برای حل مشکلات اعلام کرد و از شورای نگهبان خواست به شکایت های انتخاباتی به صورت "دقیق و خداپسندانه" رسیدگی کند و با استفاده از کارشناسان "با ترکیب مناسب" برای ایجاد اعتماد در جامعه بکوشد.

مجمع تشخیص مصلت از نامزدهای معترض هم خواسته است با شورای نگهبان همکاری کنند و مدارک و شواهد خود را برای رسیدگی به این شورا ارائه دهند.

شورای نگهبان روز جمعه اعلام کرد برای بررسی انتخابات و بازشماری ده درصد آرا، هیأتی ویژه تشکیل می دهد و از نامزدهای معترض خواست نمایندگانی برای حضور در این بررسی ها معرفی کنند.

میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلبان در انتخابات که خواستار ابطال نتایج شده تاکنون اقدامات پیشنهادی شورای نگهبان را رد کرده است.

محسن مخملباف به رییس جمهور موسوی


سخنان آیت الله طالقانی، گویی چنین روزهایی را دیده بود

عجب تاریخ تکرار می شود

وطن پرنده غرق در خون


دیدار 'محرمانه' مراجع تقلید در باره انتخابات

ایلنا، خبرگزاری کار ایران از دیدار محرمانه آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله صافی گلپایگانی، دو تن از مراجع تقلید در ایران خبر داده است.

این خبرگزاری می گوید این دیدار برای بررسی حوادث اخیر در کشور پس از برپایی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری صورت گرفته است.

میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب در این انتخابات به دنبال اعلام نتایج در نامه هایی به مراجع و روحانیون بلندپایه در ایران از آنها خواسته بود که در صیانت از حقوق مردم دخالت کنند. او در این نامه نوشته بود که در "جریان انتخابات تقلبات فراوانی روی داده که شاید تذکر مراجع به مسئولان، در جلوگیری از آن مفید باشد."

خبرگزاری ایلنا و روزنامه اعتماد که در شماره روز یکشنبه، هفتم تیر خود به این گزارش پرداخته می گویند روحانیون بلندپایه قم درصدد یافتن راهکارهایی برای حل مسایل هستند.

طی روزهای اخیر دیدارهای مقام های دولتی با مراجع قم افزایش یافته که در آخرین مورد اعضای شورای نگهبان با آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

برحی مراجع تقلید با آسیب دیدگان در جریان نا آرامی های اخیر در ایران ابراز همدردی کرده و از برخورد خشن با معترضان انتقاد کرده اند.

کروبی: بار مسئولیت انتخابات را بر دوش رهبر بگذارید

مهدی کروبی در جدیدترین نامه خود که آن را برای «اتمام حجت» با شورای نگهبان و با هدف «حفظ جمهوری اسلامی» نوشته از این شورا خواسته است «بار مسئولیت انتخابات را بر دوش رهبر ایران بگذارند.»

آقای کروبی، از رقبای اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر به شورای نگهبان گفته است که «تنها راه اعاده اعتماد ازدست‌رفته مردم ابطال انتخابات است».

موسس حزب اعتماد ملی با یادآوری انتخابات مجلس سوم از شورای نگهبان خواسته است بار مسئولیت انتخابات را بر دوش رهبر جمهوری اسلامی بگذارند و «نگذارید جایگاه شورای نگهبان نزد افکار عمومی بیش از این تنزل پیدا کند.»

آقای کروبی می نویسد که در پی بروز اختلاف میان شورای نگهبان و وزارت کشور بر سر نتیجه انتخابات مجلس سوم، آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر وقت ایران، نماینده‌ای برای بررسی موضوع تعیین کرد و پس از آن که این نماینده صحت انتخابات را تایید کرد، «شورای نگهبان در نامه خود با استناد به نظر امام و واگذار کردن بار مسئولیت بر دوش امام انتخابات را تایید کرد.»

پس از این که وزارت کشور دولت نهم تنها چند ساعت پس از پایان زمان رای‌گیری اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور فعلی، از رقبای خود در این مبارزه پیش است و در کمتر از ۲۴ ساعت بعد او را پیروز انتخابات خواند، مردم معترض به نتیجه انتخابات و عموماً حامیان میرحسین موسوی، رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد، در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران دست به اعتراضی زدند که هنوز به پایان نرسیده است.

مهدی کروبی در نامه خود با اشاره به این که در انتخابات ۲۲ خردادماه «به اذعان آمارهای ارائه‌شده در بیش از ۱۷۰ شهرستان مشارکتی بین ۹۵ تا ۱۴۵ درصد وجود دارد و میزان تخلفات آن از مرز گذشته» می‌گوید که «عملکرد شورای نگهبان در دو دهه گذشته جایگاه این نهاد حقوقی را به‌شدت نزد افکار عمومی تنزل داده است.»

آقای کروبی با اشاره به این که از جمله دلایل مشارکت قابل توجه مردم ایران در انتخابات «نگرش حذفی آن شورا و برنامه‌های نسنجیده رئیس جمهور در خلال ۴ سال» بوده از شورای نگهبان که مسئولیت نظارت بر سلامت و صحت انتخابات را دارد خواسته است «انتخاباتی را که تخلفات و تقلب در آن بر همگان مشهود است باطل اعلام نماید.»

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی همچنین در نامه خود به شورای نگهبان هشدار داده است که تلاش برای تغییر پیام ۲۲ خرداد «ممکن است عواقب جبران‌ناپذیر و نگران‌کننده‌ای برای نظام داشته باشد».
مهدی کروبی در حالی بار دیگر خواستار ابطال انتخابات شده که ميرحسين موسوی نیز روز شنبه ابطال انتخابات را مناسب‌ترين راه برون‌رفت از معضل ايجاد شده دانست و با رد تشکيل هيئت ويژه توسط شورای نگهبان پيشنهاد کرد که يک هيئت حکميت ملی مستقل برای رسيدگی به شکايات تشکيل شود.


رئیس سابق مجلس شورای اسلامی همچنین در نامه خود به شورای نگهبان هشدار داده است که تلاش برای تغییر پیام ۲۲ خرداد «ممکن است عواقب جبران‌ناپذیر و نگران‌کننده‌ای برای نظام داشته باشد.»

آقای کروبی دلیل عدم حضور خود تاکنون در شورای نگهبان را آن اعلام کرده است که «متاسفانه تعدادی از اعضای آن شورا از طرفداران یا اعضای متعصب این دولت [نهم] هستند.»

او به عنوان نمونه به یکی از فقهای شورای نگهبان اشاره می‌کند که «پیش از انتخابات می‌فرمایند نظر رهبری آقای احمدی‌نژاد است و عبور از ایشان صلاح نیست» و بدون ذکر نام از غلامحسین الهام یاد می‌کند که وزیر دادگستری و سخنگوی دولت نهم است.

رهبر جمهوری اسلامی بلافاصله پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت کشور، پیش از شورای نگهبان، ریاست‌جمهوری وی را تایید کرد و به او تبریک گفت.

ميليبند خواستار آزادی کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا شد

وزير خارجه بريتانيا خواستار آزادی کارمندان ايرانی سفارت اين کشور در تهران شد. نيروهای امنيتی ايران هشت نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا را بازداشت کرده اند.

به گزارش رویترز ديويد ميليبند در کنفرانس مطبوعاتی در کورفو يونان به خبرنگاران گفت: «ما می خواهيم که اين افراد بدون اينکه صدمه ای ببينند آزاد شوند.»

وی بازداشت کارمندان سفارت اين کشور را «آزار و اذيتی غير قابل قبول خواند.»


خبرگزاری نیمه رسمی فارس روز یکشنبه اعلام کرد که نيروهای امنيتی ايران هشت نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا در تهران را دستگير کرده اند.

این خبرگزاری با اعلام اين خبر افزود که «این هشت نفر به اتهام نقش آفرينی در اغتشاشات و آشوب های اخير بازداشت شده اند.»

اين در حالی است که گوردون براون، نخست بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرد: «در واکنش به دستور جمهوری اسلامی برای خروج دو ديپلمات بريتانيايی از تهران، لندن دو ديپلمات ايرانی را اخراج کرده است.»

آقای بروان به قانونگذاران بريتانيايی گفت: «با تاسف بايد به اطلاع برسانم که ايران روز گذشته در اقدامی ناموجه و با طرح اتهام های بی اساس اقدام به اخراج دو ديپلمات بريتانيايی کرده است.»

وی افزود: «در پاسخ به اين اقدام، ما اوايل امروز به سفير ايران اطلاع داديم که دو ديپلمات ايرانی را از سفارت اين کشور در لندن اخراج کرده ايم.»

اخراج ديپلمات های بريتانيا و ايران از کشورهای يکديگر تازه ترين برخورد ميان تهران و لندن محسوب می شود که از هفته پيش به دليل اتهام های مقام های جمهوری اسلامی در باره دخالت بريتانيا در نا آرامی های ايران وارد مرحله پر تنشی شده است.

مقامات ايرانی بارها کشورهای غربی به خصوص آمريکا و بريتانيا را متهم کرده اند که در نا آرامی های ايران نقش داشته اند.

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران نیز در اواخر خرداد ماه در سخنرانی برای ديپلمات‌های خارجی گفت که «بريتانيا بيش از دو سال است که عليه انتخابات رياست جمهوری در ايران توطئه چينی می‌کند.»

وی که در تهران سخن می‌گفت، افزود: «بريتانيا می‌خواست که هيچکس در رأی‌گيری شرکت نکند و اين خط مشی رسانه‌های بريتانيايی بود.»

ديويد ميلی‌بند، وزير امور خارجه بريتانيا، پيشتر ،گفته بود که سرکوب اعتراضات مردمی در ايران توسط دولت نهم «بيانگر خشونت يک حکومت نسبت به ملت خود» است.

اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری از حدود دو هفته پیش در ايران آغاز شده و نيروهای بسيجی و امنيتی به شدت با معترضان برخورد کرده اند. تا کنون کشته شدن حداقل ۱۷ نفر در اين درگيری ها تاييد شده است.

سی ان ان نيز گزارش داد که منابع تائيد نشده می گويند که شنبه گذشته ۱۵۰ نفر در تهران کشته شده اند.

هشدار در مورد 'پروژه اعتراف گیری' در ایران


جبهه مشارکت ایران اسلامی نسبت به احتمال "تسویه حساب گسترده" با "مخالفان سیاسی قانونی" توسط جریان حاکم بر ایران هشدار داد و انتشار بعضی مطالب مربوط به "اعترافات" بازداشت شدگان را تقویت کننده این احتمال دانست.

در بیانیه جبهه مشارکت که روز شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) منتشر شد، آمده است: "آنها (جریان حاکم) در پی این هستند که حالا که اتهام کودتای انتخاباتی را به جان خریده اند، به سان بی آبرویی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد، یکباره خود را از شر هرگونه رقیب و مخالف قانونی و دیده بان مدنی و هر شخص حقیقی و حقوقی دست و پاگیر دیگری راحت کنند".

جبهه مشارکت که از حامیان اصلی نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بود، در بیانیه خود نوشته است که طرح اتهام "کودتای مخملی"، بدون سند مطرح شده است و حالا قصد دارند آن را "به هر نحوی" اثبات کنند.

این حزب سیاسی از مراجع تقلید، مقامات مستقل قضایی و رئیس قوه قضائیه، احزاب و گروه ها خواسته است نسبت به وارد کردن "اتهامات سنگین با استفاده از اهرم های فشار غیرقانونی" به "فرزندان صادق نظام و انقلاب" واکنش نشان دهند.

در بیانیه جبهه مشارکت آمده است: "هرگونه اعترافی که در زندان و تحت فشار از بازداشت شدگان گرفته شود، قانونی و قابل استناد نبوده و این شیوه نخ نما تنها در این وضعیت گرهی به گره های کور خودساخته اقتدارگرایان برای نظام خواهد افزود".

اظهارات غیرمنتظره

همزمان، اظهارات غیرمنتظره یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب در رسانه های ایران منتشر شده است.

امیرحسین مهدوی

مهدوی: استفاده از نمادهای رنگی و القای نگرانی از سلامت انتخابات که قالب مشترک شکل دهی انقلاب رنگی در برخی کشورها است، منظومه ای از رفتارها که نتیجه آن القای برخی مفاهیم خاص به جامعه بود را به ذهن متبادر می کرد

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، امیرحسین مهدوی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی روز شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل خبرگزاری دانشجویان ایران حاضر شده و به تندی از آقای موسوی و سازمان مجاهدین انقلاب انتقاد کرده است.

آقای مهدوی که سردبیری روزنامه "اندیشه نو" را در ستاد مرکزی میرحسین موسوی به عهده داشته، در اظهارات خود از عملکرد اخیر آقای موسوی انتقاد کرده و گفته است که "القای نگرانی در مورد سلامت انتخابات" در حالی صورت می گرفت که ناظران آقای موسوی "در قریب به اتفاق صندوق ها" حضور داشتند و "نگرانی در مورد سلامت انتخابات وجود نداشت".

این در حالی است که آقای موسوی می گوید برگزار کنندگان انتخابات برای حضور ناظران نامزدها در شعبه های اخذ رأی مشکلات بسیار ایجاد کرده و در بسیاری موارد جلوی کار آنها را گرفته اند.

امیرحسین مهدوی در اظهارات روز شنبه خود همچنین از نحوه تصمیم گیری در سازمان مجاهدین انقلاب انتقاد کرده و گفته که "حلقه بسته" تصمیم گیری در این سازمان باعث یأس اعضای آن می شده است.

سایت اینترنتی نوروز نام آقای مهدوی را در فهرست بازداشت شدگان حوادث اخیر آورده است.


دستگیری کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران

به دنبال انتشار خبر دستگیری ۸ نفر از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اتهام نقش داشتن در نا آرامی های اخیر ایران ، دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا این اقدام را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری این افراد شده است.

خبرگزاری فارس که خبر دستگیری کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را منتشر کرده مدعی شده این هشت نفر در برپایی "آشوب های اخیر" نقش موثری داشته اند.

آقای میلیبند در بیانیه ای این اقدام مقام های ایران را "آزار و اذیت" و "ارعاب" نامیده و آن را غیر قابل قبول خوانده. وزیر خارجه بریتانیا گفته کشورش به طور رسمی نسبت به این اقدام اعتراض خواهد کرد.

پیشتر وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه ای کوتاه اعلام کرده بود در روزهای اخیر گزارش های ضد و نقیضی درباره دستگیری شماری از اتباع این کشور یا کسانی که به نوعی با این کشور در ارتباط بوده اند دریافت کرده که آنها را با مقام های ایرانی در میان می گذارد.

اخراج دیپلمات ها

به دنبال اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نا آرامی های ایجاد شده پس از آن ، ایران با طرح اتهام دخالت بریتانیا در این رویدادها ، دو دیپلمات بریتانیایی را از تهران اخراج کرده بود.

این اقدام واکنش بریتانیا را به دنبال داشت و دولت بریتانیا نیز در واکنش به این اقدام به سفارت ایران در لندن اطلاع داد که دو دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج می کند. گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه دوم تیر (۲۳ ژوئن) گفت که این اقدام پاسخی است به اخراج دو دیپلمات بریتانیایی از ایران.

آقای براون گفت از اینکه ایران کشورش را در چنین موقعیتی قرار داده بسیار متاسف است، اما بریتانیا همچنان علاقه مند است تا رابطه خوبی با این کشور داشته باشد و همچنان از حکومت ایران می خواهد تا به حقوق بشر و آزادی های دمراتیک مردم ایران احترام بگذارد.

تنش در روابط ایران و بریتانیا

به دنبال نا آرامی ها در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در انتقاد از دولت های خارجی که به برخورد با معترضان انتقاد کرده بودند، دولت بریتانیا را "خبیث" خواند.

به دنبال این سخنان رهبر ایران ، برخی از تشکل های دانشجویی در اعتراض به " دخالت های بریتانیا در امور داخلی ایران" در برابر سفارت بریتانیا در تهران تجمع کردند.

صادق محصولی وزیر کشور ایران هم که وزارتخانه تحت اداره او با اتهام تقلب در آرا روبرو است گفت: " انگلیس، آمریکا و همچنین رژیم غاصب صهیونیستی (اسرائیل) از عوامل اصلی اغتشاشات اخیر تهران" هستند.

غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران نیز اتهامات مشابهی را به گروه هایی از تظاهرکنندگان وارد کرد. آقای اژه ای گفت بسیاری از آنهایی که در ناآرامی های پس از انتخابات شرکت داشتند از "حمایت مالی" آمریکا، سازمان سیا و سازمان مجاهدین خلق برخوردارند. او نیز آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را به عنوان کشورهایی که "نقشی عمده" در ناآرامی های اخیر ایران بازی می کنند، توصیف کرد.

دولتهای آمریکا و بریتانیا خشونت علیه تظاهرکنندگانی که به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند را محکوم کرده و اتهام دخالت در امور ایران را رد کرده اند.

انتقال نبرد از فضای خیابان به فضای اینترنتی

خبرگزاری اسوشیتد پرس می نویسد در حالی که مقام های جمهوری اسلامی در خیابان ها تظاهرات اعتراضی را درهم کوبیده اند، نبرد در فضای اینترنتی جریان دارد.
بنا بر این گزارش، گروه "هکتیویست" ها یا "فعالان هکر" که خواستار آزادی های اینترنتی اند، می گویند در مقابله بافیلتر شدن وب لاگ ها، سایت های خبری و غیره، توسط دولت، آنان نیز به مقابله با سایت های رهبران ایران رفته اند.
به گزارش اسوشیتد پرس دو خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ایرنا، و فارس هم اکنون غیرقابل دسترس شده اند. اما سایت های رسمی دیگر مانند سایت رهبر جمهوری اسلامی هنوز باز است. این در حالی ست که اریک ریموند، یکی از موسسان جنبش آزادی منابع، سایتی با نام ندانت ایجاد کرده است. این سایت به یاد ندا آقا سلطان 27 ساله نام گذاری شده است.
همچنین سایت دیگری با نام فریدوم ساکر، یا "مکنده آزادی"، هشت سایت دولتی ایرانی از جمله وبلاگ احمدی نژاد را نشان می دهد که تحت حمله دائمی قرار دارند.

یکی از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی ممنوع الخروج شد

ابوالفضل فاتح، رییس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد میرحسین موسوی، ممنوع الخروج شد.
آقای فاتح که در انگلستان در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است، با پایان مرخصی تحصیلی اش قصد بازگشت به این کشور را داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز او دلیل ممنوع الخروج شدن خود را "نقشش" در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر اعلام کرده است.
ابوالفضل فاتح که مدیرکل سابق خبرگزاری ایسنا نیز بوده گفت: "این فشارها باعث نخواهد شد که افرادی مانند من مواضع سیاسی مان را تغییر دهیم."
در پی اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، محدودیت های فراوانی برای فعالان سیاسی ایجاد شده و صدها نفر از آنها بازداشت شده اند.

«به موسوی گفتیم به وضعی دچار نشوند كه نتوانند پاسخگو باشند»

محمد اسماعيل كوثری، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، درباره دیدار میرحسین موسوی با اعضای این کمیسیون اعلام کرد که «میرحسین موسوی در ديدار با اعضای اين کميسيون بر بروز تلقب در انتخابات تاکید کرده است.»

آقای کوثری افزود: ««به موسوی گفتیم خدای ناكرده به وضعی دچار نشوند كه نتوانند پاسخگو باشند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای کوثری در مورد دیدار روز جمعه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با موسوی گفت: «ايشان همچنان خواستار ابطال انتخابات هستند. اما ما به وی گفتيم که اين گونه که شما فکر می‌کنيد نيست و بايد از راه‌حل‌های قانونی به بررسی مطالبات خود بپردازيد. اما متاسفانه بر اساس اخباری که به ايشان ارائه شده است تصوری غير از اين دارند.»

در همین زمینه میرحسین موسوی در هشتمین بیانیه خود که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که حاضر نیست از «استیفای حقوق ملت ایران» صرف نظر کند و از مردم خواست با «حفظ آرامش» به اعتراض‌های خود تداوم بخشند.

میرحسین موسوی در هشتمین بیانیه‌ای که در سایت کلمه منتشر شده می‌گوید: «طی روزهای اخیر صدا و سیما، خبرگزاری‌های دولتی، برخی روزنامه‌های دولتی و سایت‌های اینترنتی وابسته به دولت و روزنامه کیهان، بخش عمده‌ای از فضای خود را به وارونه جلوه دادن آن چه قبل، حین و پس از برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ داد اختصاص داده‌اند.»

این کاندیدای اصلاح‌طلب که نتیجه انتخابات را غیرقابل قبول دانسته در ادامه می‌افزاید: «آنها با استفاده از امکاناتی که متعلق به شماست، نه تنها به پنهان ساختن تخلفات و حوادث دلخراشی که در ایام اخیر اتفاق افتاده می‌پردازند، بلکه مسئولان مستقیم و غیرمستقیم آن را کسی معرفی می‌کنند که تنها شما را در مسیر احقاق حقی که داشته‌اید همراهی کرده است.»

آقای کوثری با بيان اين که موسوی قصد دارد با مردم صحبت کند تا آنها را نسبت به مسائل موجود توجيه کند افزود: «وی در ديدار با اعضای کميسيون امنيت ملی گفت که تجمع‌های اخير از سوی وی برگزار نشده، اما ما به او گفتيم که بيانيه‌های او مردم را به اغتشاش دعوت کرده است.»

محمد کرمی راد، نماینده کرمانشاه، از دیدارهای اعضای کمیسیون امنیت ملی با میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داد.

مهدی کروبی بارها اعلام کرده که نتایج انتخابات را قبول ندارد و دولت برآمده از این انتخابات مشروع نیست.

شهرزاد کریمان: ۱۰ روز است که از دخترم هيچ خبری ندارم

بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد و فعالان جامعه مدنی در ایران همچنان ادامه دارد. در کنار این دستگیری‌ها شمار گسترده‌ای از شهروندان ایرانی نیز در روزهای گذشته به دلیل شرکت در گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز اعتراضی بازداشت شده‌اند.

شیوا نظرآهاری از اعضای کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر از جمله کسانی است که در روزهای اخیر بازداشت شده است.

او که در اولین روزهای اعلام نتایج انتخاباتی و پیروزی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کنونی ایران بازداشت شده و آن طور که شهرزاد کریمان، مادرش، به رادیو فردا گفته است، در مکانی نامعلوم به سر می‌برد.

رادیو فردا: خانم کریمان، آخرین اطلاعی که ار وضعیت دختر خود شیوا نظرآهاری دارید چیست؟

شهرزاد کریمان: من ۱۰ روز است که از دخترم هيچ خبری ندارم، نه می‌دانم کجاست و نه می‌دانم چه کسانی او را برده‌اند، حتی می‌گويند او اصلاً پرونده‌ای ندارد. وقتی وکيل هم مراجعه کرده به او گفته‌اند چون هنوز اينها زير بازجويی هستند، ممکن است سه يا چهار هفته ديگر طول بکشد و تا پرونده به دادگاه نيايد به شما هيچ خبری نمی‌دهند. در ضمن وقتی به واحد پيگيری مراجعه کرديم از ديدار با ما امتناع کردند.

آيا شما به وزارت اطلاعات هم مراجعه کرده‌ايد؟

بله، همين واحد پيگيری که اشاره کردم متعلق به وزارت اطلاعات است. يکی دو بار ديگر که دخترم به طور موقت بازداشت شده بود و يک بار هم که خودم و دخترم با هم بازداشت شده بوديم ما را به آنجا بردند و من آنجا را می‌شناختم.

وقتی به واحد پيگيری مراجعه کرديم، کسی با ما روبه‌رو نشد که بخواهيم سؤالی از او بپرسيم، در حالی که خودشان گفته بودند اگر می‌خواهيد از دخترتان خبری بگيريد به واحد پيگيری مراجعه کنيد و يا وسايلی مانند کامپيوتر که از خانه برده‌اند را می‌توانيد آنجا تحويل بگيريد.

هنگامی که شما به مراجع قانونی مراجعه کرديد، برخورد اين افراد با شما چگونه بود؟

اصلاً هيچ کدام با ما روبه‌رو نشدند. يک سرباز وظيفه جلوی در است که اسم افراد را می‌پرسد و پيام‌ها را داخل می‌برد. اگر مايل باشند شما را ببينند اجازه می‌دهند داخل برويد، ولی اگر مايل نباشند می‌گويند اصلاً از چنين شخصی خبر نداريم.

دادگاه انقلاب هم همين طور، اول اين که تا ظهر بايد آنجا بنشينيم و بعد در يک صف طويل حرکت کنيم و شناسنامه فرد را تحويل دهيم. آنها اسم را در کامپيوتر وارد می‌کنند و سپس با يک لحن ناپسند می‌گويند می‌خواستيد اجازه ندهيد اينها بروند و آخر هم کاملاً منکر قضيه می‌شوند.

من به آنها گفتم که بچه مرا در خانه بازداشت کرده‌اند، آنها گفتند پس اصلاً به ما مربوط نيست. در نهايت هم با هر جا تماس می‌گيريم می‌گويند چنين کسی نداريم و اصلاً اينجا نيست.

بالاخره بايد نام اين افراد جايی ثبت شده باشد. اينکه در کدام بازداشتگاه يا زندان جمهوری اسلامی هستند؟

زندان اوين هم جوابگو نيست و مأمور دم در می‌گويد بی‌خود اينجا آمده‌ايد و ما وظيفه نداريم به شما جواب بدهيم، اگر بخواهند خودشان با شما تماس می‌گيرند.

۱۰ روز تمام است که از بچه‌ام هيچ خبری ندارم. مادران ديگر هم وضعيت مرا دارند، چون وقتی به دادستانی انقلاب می‌روم آنها را می‌بينم. آنها حتی نمی‌دانند چه گروهی بچه‌هايشان را بازداشت کرده‌اند، اما من چون بازجوی دخترم را می‌شناسم مطمئن هستم وزارت اطلاعات او را بازداشت کرده است.

انشاء‌الله کسی در داخل ايران گرفتار نشود، چون اگر خدای نکرده پايتان به دادگاه انقلاب بکشد افراد آنجا نه تنها پاسخگو نيستند، بلکه برخوردشان هم بسيار بد است. شيوا به من گفته بود به دادگاه انقلاب نرو چون آنجا جوابی نمی‌دهند، ولی من نمی‌توانستم ۱۰ روز صبر کنم تا کسی به من خبر دهد.

اکنون هم دو برابر آدم‌هايی که می‌روند داخل تا مشکل خود را پيگيری کنند، نيروی امنيتی ايستاده است.

در دادگاه انقلاب آنقدر با کسانی که مراجعه کرده بودند، بد برخورد می‌کردند که اصلاً کسی نمی‌توانست حرف بزند. اگر کسی می‌خواست حرف بزند، می‌گفتند می‌گوييم شما را از اينجا بيرون بيندازند.

اينها جوانان ۱۸-۱۹ ساله‌ای هستند که گير افتاده‌اند. مادر يکی از اين بچه‌ها می‌گفت دوستان بچه‌ام گفته‌اند اينها را با کانتينر گوشت برده‌اند و در آن را بسته‌اند که کسی نبيند. فقط اميدورام همه آنها سالم باشند و سالم به دست پدر و مادرشان برسند.

انعکاس ناآرامی های ايران در رسانه های آمريکا

نیویورک تایمز: قدرت در ایران از روحانیت به نظامیان منتقل شده است

نیویورک تایمزاز زبان تحلیلگران می نویسد قدرت در ایران از روحانیت به نظامیان منتقل شده است. روزنامه با اشاره به افزایش فشار بر مردم از سوی مقامهای حکومتی، و شکستن مقاومتها می نویسد روز چهارشنبه نیروهای امنیتی تلاش کردند آخرین هسته های مقاومت رابا بیرحمی درهم بشکنند.

در مقاله ای دیگر در همین روزنامه آمده است احمدی نژاد توانسته است شبکه کارآمدی از مقامهادر نیروهای مسلح و امنیتی و نیز رسانه ها ایجاد کند و گروه نخبگان تازه ا ی را با پشتیبانی رهبر جمهوری اسلامی در حمایت از خود ایجاد نماید. در این مقاله تاکید شده است آیت اله خامنه ای با وجود اختلافهائی که با گروه احمدی نژاد دارد در مواردی، نقطه های اشتراک چندی، آن دو را متحد ساخته است و مهمترین آنها حذف اکبر هاشمی رفسنجانی و مقابله جوئی با جامعه بین المللی در سیاست خار جی است. در پایان مقاله آمده است اردوگاه محافظه کاران هنوز یکپارچه و متحد نیست و صداها ی مخالفت از سوی چهره هائی مثل لاریجانی رئیس مجلس و قالیباف شهردار تهران به گوش می رسد.

مایکل اسلکمن در همین روزنامه به موضوع بحران سیاسی ایران و واکنش جهان عرب پرداخته و می نویسد رهبران عرب از این خوشحالند که یک ایران ضعیف کمتر بتواند درامور جهان عرب مداخله کند.


Iranian security forces on motorcycles are seen amongst traffic near the parliament building in Tehran, Iran, 24 June 2009
وال استریت جورنال: تصویر سرکوب خشو نت بار مردم بیش از اعتراضها موجب آسیب رژیم می شود

وال استریت جورنال با اشاره به کنار کشیدن محسن رضائی از صحنه انتخابات و پس گرفتن شکایت خوددایر بر پیگیری تخلفهای انتخاباتی می نویسد نیروهای امنیتی ایران توانائی خودرا در سرکوب سریع ناآرامی ها نشان دادند اما تصویر سرکوب خشو نت بار مردم که از راه اینترنت به جهان خارج می رسد بیش از خود اعتراضها موجب آسیب رژیم می شود.

دانیل هنینگر در همین روزنامه مقاله ای دارد که به نقش ایتنرنت در بحران سیاسی جاری ایران پرداخته و می نویسد جهان ناراضیان اینترنتی گسترش می یابد. فناوریهای ارتباطاتی از جمله تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و پیام رسانیها، مهم اند اما مهم ترین نقش این رسانه ها ی مدرن شاید این باشد که نقش و توانائی فرد فرد ایرانیان را افزایش داده است.

گری کاسپاروف در مقاله ای در وال استریت جورنال امروز می نویسد دموکراتهای ایران سزاوار پشتیبانی کامل اند. نویسنده تاکید دارد که امتیاز دادن به سرکوبگران هرگز کارساز نبوده است. کاسپاروف می نویسد صرف نظر از نتیجه کوتاه مدت انقلاب سبز ایران، این رویداد اهمیت خارق العاده خودرا تا همین اکنون نشان داده است. ایرانیان با فداکاری و جانبازی می خواهنداز رای خود دفاع کنند و این فکر را جابیندازند که استقرار دموکراسی دریک محیط خصمانه بدون نفوذ خارجی بسیار دشوار است.این امر در باره همه حکومتهای خودکامه از جمله روسیه کشور من مصداق دارد. حکومت دیکتاتوری ایران اکنون دارد میوه تندرویهای گذشته خودرا می چیند. طی چند دهه انبوه مردم را در پشتیبانی از سیاستها ی خود به خیابانها کشاند و حالا همانها دارند قدرت سیاسی و دینی اش را به چالش می گیرند. قهرمان پیشین شطرنج جهان درپایان می افزایدمیلیونها ایرانی می رزمند تا به جهان آزاد بپیوندند. کمترین کار ما این است که به این مردم قهرمان با شفافیت بگوئیم ورودشان را خوشامد می گوئیم.


Iranian police sit on motorcycles as they face protesters during a demonstration in Tehran, 20 Jun 2009
واشنگتن پست: امید ها در ایران پابه پای سرکوبها ازبین می رود

واشنگتن پست به سرکوب مقاومت مردم در روز چهارشنبه در برابر مجلس پرداخته اما می افزاید رهبر جمهور ی اسلامی درسخنان دیروز خود از تهدید و ارعاب خودداری کرد. گلن کسلر به اقدام کاخ سفید در پس گرفتن دعوت از دیپلماتهای ایرانی در جشنهای چهارم ژوئیه پرداخته واز قول سخنگو ی کاخ سفید می نویسد با توجه به رویدادها ی چند روز گذشته در ایران متوجه می شوید چرا دعوتها پس گرفته شد. در مقاله دیگری در واشنگتن آمده است امید ها در ایران پابه پای سرکوبها ازبین می رود وخشم جای آنرا می گیرد.مونا التهاوی مصری تبار ساکن آمریکا در مقاله ا ی باعنوان صدای سکوت جهان عرب در باره ایران می پرسد آیا صدای سکوت جهان عرب در باره ایران را می شنوید؟و پاسخ می دهد آیا سران عرب که تخصص شان تقلب در انتخابات است- اگر البته انتخاباتی برگزار کنند- اگر به تقلب در رای گیری در ایران اعتراضی می کردند نوعی ریاکاری منافقانه نمی بود؟نویسنده در ادامه می افزاید این سکوت با ناراحتی همراه است چون ترکیب جمعیتی جهان عرب مثل ایران است.ومی ترسند که جوان عرب با مشاهده جوانان معترض ایرانی با خود بگوید مثل اینکه این من هستم.


واشنگتن تایمز: اعتراضها تا همین حالا ایران را تغییر داده اند

سوزان فیلد در واشنگتن تایمز می نویسد انقلاب ۱۹۸۹ آلمان درسهائی بود برای ایرانیان. نویسنده باذکر همانندیهای میان خشم مردم ایران در خیابانهای شهرها با خشم آلمانیها دربرلین می نویسد خشم آن سال برلینی ها دیوار نفرت برانگیز برلین را از جا برکند، و اکنون این برلینی ها هستند که می گویند اقدام آن سال شان درسی شده است برای جوانان ایران. اعتراضها تا همین حالا ایران را تغییر داده اند. زنان و مردان ایرانی دارند با اعتراضهای خیابانی خود چهره خاور میانه را عوض می کنند.این شاید یک آرزو باشد اما آیا آلمانها کاررا تا به اخر پیش نبردند؟