رد اتهام عدم اعطای ویزای آمریکا به معاون احمدی نژاد


دولت آمریکا اظهارت یک دیپلمات ارشد ایرانی مبنی بر این که آمریکا به پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس مالی سازمان ملل متحد روادید ورود نداده است را رد کرد.

محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه (26 ژوئن) گفته بود که به علت عدم صدور ویزای آقای داوودی و هیات همراه از سوی آمریکا، او متن سخنرانی معاون اول محمود احمدی نژاد را در کنفرانس مالی قرائت می کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه (29 ژوئن) گفت که دولت ایران درخواست دریافت روادید برای معاون رئیس جمهوری و هیات او را خیلی دیر به آمریکا تسلیم کرد.

او گفت که کنفرانس مالی سازمان ملل متحد روز 24 ژوئن آغاز شد، اما به گفته ایان کلی، دولت ایران درخواست روادید ورود هیات ایرانی را در ساعت های پایانی روز 23 ژوئن به آمریکا ارائه کرد.

دولت ایران می گوید آقای داوودی قصد داشت که در اجلاس مالی سازمان ملل متحد که با شرکت بیشتر از 140 کشور در نیویورک برگزار می شد، سخنرانی کند.

این اجلاس سه روزه با هدف بررسی تبعات بحران جهانی اقتصاد و بررسی راهکارهای مقابله با آن برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ایران ابتدا روز 16 ژوئن برای معاون رئیس جمهوری و هیات همراه او درخواست روادید کرده بود، اما بعد از چند روز از این وزارتخانه خواسته بود که پاسپورت های آن ها بدون صدور روادید به ایران بازگردانده شود.

آمریکا روابط سیاسی خود را با ایران در سال 1980 قطع کرد.

در این حال، این کشور بر اساس توافقنامه ای که در سال 1947 با سازمان ملل متحد امضا کرده است، موظف است به عنوان میزبان این سازمان برای نمایندگان دول متخاصم برای شرکت در اجلاس آن روادید صادر کند.

آمریکا تاکنون در چندین نوبت از صدور ویزا برای بعضی از اعضای هیات های ایرانی خودداری کرده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.