اعدام بیست نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در ایران


گزارشها از تهران حاکی است که صبح امروز شنبه سیزدهم تیر، بیست نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان رجایی شهر کرج اعدام شده اند.

اتهام این بیست نفر "خرید، فروش، نگهداری و حمل" انوع مواد مخدر اعلام شده است.

بنابر گزارشها، برای این افراد تقاضای عفو و بخشودگی شده بود اما "هیات عفو و بخشودگی" با عفو آنها مخالفت کرده و حکم قطعی آنها در دادستانی و دیوانی عالی کشور تائید شده است.

اعدام شدگان در فاصله سالهای 1383 تا سال 1387 دستگیر شده بوده بودند و اتهام آنها نگهداری و حمل حدود 700 کیلوگرم انواع مواد مخدر نظیر تریاک، هروئین و حشیش بوده است.

سن این افراد 35 و 48 سال اعلام شده است.

اسامی این بیست نفر که بین 35 تا 48 سال سن داشتند، با اتهام های آنها به صورت مختصر منتشر شده است.

اتهام یکی از اعدام شدگان "نگهداری یک کیلو و 500 گرم هروئین، فروش 6 گرم هروئین، عرضه 49 گرم هروئین و مشارکت در نگهداری 40 گرم" بوده است.

اتهام یکی دیگر از اعدام شدگان این بوده که یک کیلو و 870 گرم هروئین مخفی کرده بوده است.

چند نفر از متهمان نیز در حمل حدود 9 کیلوگرم هروئین مشارکت داشتند.

در میان این گروه، اتهام یک نفر بیش از بقیه بوده است این فرد 514 کیلو گرم مرفین حمل کرده و در حمل 102کیلو تریاک نیز مشارکت داشته است.

بعد از این فرد، یک نفر دیگر نیز متهم بوده که 265 کیلو مرفین را جاسازی و حمل کرده است.

هفت نفر از این گروه کمتر از دو کیلو مواد مخدر نگهداری یا حمل می کرده اند و تعدادی از متهمان نیز معتاد به مواد مخدر بوده اند.

افرایش تولید مواد مخدر

بخش عمده تریاک جهان در افغانستان تولید می شود که در شرق ایران قرار دارد. مواد مخدر تولیدی در افغانستان عمدتا از طریق ایران به دیگر کشورها منتقل و بخشی از آن نیز در داخل ایران مصرف می شود.

بنابر گزارشهای رسمی، بیشتر از یک میلیون و دویست هزار نفر در ایران معتاد هستند و تریاک با ۳۳ درصد بیشترین ماده مصرفی در این کشور است.

هر ساله حجم زیادی مواد مخدر در ایران کشف می شود و مقامات ایرانی دلیل عمده افزایش قاچاق موادمخدر به ایران را بالارفتن کشت خشخاش در افغانستان می دانند.

پلیس ایران می گوید که تولید تریاک در افغانستان در سالهای اخیر افرایش یافته و در سال 2008 به 7هزار و 700 تن رسیده است.

پلیس ایران تلاش های گسترده ای را برای مقابله با قاچاق و مصرف مواد مخدر انجام داده و بر اساس گزارشهای رسمی سالانه نزدیک به یک هزار تن مواد مخدر کشف می شود.

ایران با داشتن ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و قرار گرفتن میان این کشور و اروپا، همواره یکی از راه های اصلی ترانزیت مواد مخدر افغانستان به جهان خارج بوده است.

از حدود هفت سال پیش که حکومت طالبان در افغانستان با حمله آمریکا و متحدانش از میان برداشته شد، تولید موادمخدر در این کشور رو به افزایش بوده و طرح های جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان به نتیجه امیدوارکننده ای نینجامیده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.