اینترپل: درخواستی برای تعقیب شاهد قتل «ندا» دریافت نکرده ایم

درحالی که فرمانده پلیس ایران گفته بود پزشک حاضر در صحنه قتل ندا آقاسلطان تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته، پلیس بین‌الملل، اینترپل، می‌گوید تاکنون درخواستی از مقامات جمهوری اسلامی در این مورد دریافت نکرده است.

اسماعيل احمدى مقدم، فرمانده نيروى انتظامى ايران روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، قتل «ندا آقا سلطان» را يک سناريوى از پيش تعيين شده دانست و گفت که «آرش حجازى، پزشکى که در صحنه قتل ندا آقاسلطان حضور داشته است، توسط نيروهاى وزارت اطلاعات و پليس اينترپل تحت تعقيب است».

اکنون دفتر مطبوعاتی دبیرخانه فرماندهی اینترپل در لیون فرانسه در پاسخ کتبی به پرسش رادیو فردا، می‌گوید که «تا ساعت ۱۰:۳۰ پیش از ظهر روز پنجشنبه دوم ژوئیه (یازدهم تیر ماه) به وقت لیون، هیچگونه درخواستی از مقامات ایرانی، در خصوص پرونده مرگ ندا آقاسلطان دریافت نکرده است».

آرش حجازی، نویسنده و پزشک، چند روز پس از قتل ندا آقاسطان در مصاحبه با شبکه جهانی بی.بی.سی اظهار کرد که در زمان قتل ندا آقاسطان در ایران حضور داشته و در صحنه قتل حاضر بوده است.

برخی از تصاویر ویئویی مخابره شده از صحنه مرگ ندا آقاسلطان صحت گفته‌های آقای حجازی را در مورد حضور در صحنه قتل این دختر ۲۷ ایرانی تأیید می‌کند.

آقای حجازی همچنین در بیان جزئیات قتل ندا عنوان کرد که او به به ضرب گلوله یک بسیجی به قتل رسیده است.

ندا آقا سلطان که مرگ وی به نماد اعتراض‌ها عليه نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران در خارج تبديل شده، شنبه هفته گذشته و در جريان يکى از راهپيمايى‌های اعتراضی به ضرب گلوله به قتل رسید.

تصاویر ویدئویی از صحنه کشته شدن ندا آقاسلطان به سرعت در اينترنت و تلويزيون‌هاى مهم دنيا انتشار یافت و در بسيارى از اعتراض‌هاى خارج از کشور به سرکوب ها در ايران، عکس وى در دست معترضان دیده می‌شود.

با بالا گرفتن اعتراض‌ها به مرگ خانم آقا سلطان، باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در يک مصاحبه مطبوعاتى گفت که از ديدن تصاوير مرگ وى ناراحت شده و افزود: «من فکر مى‌کنم هر کسى که اين تصوير را مى‌بيند متوجه مى‌شود اساساً در اين زمينه بى‌عدالتى رخ داده است.»

با این حال رسانه‌هاى دولتى جمهورى اسلامى، بلافاصله مسئوليت مرگ «ندا» را متوجه عوامل خارجى کردند و حتى روزنامه «جوان» که به سپاه پاسداران نزديک است این موضوع را به خبرنگار اخراج شده تلويزيونى بى.بى.سى نسبت داد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به اظهارات رئیس پلیس ایران در مورد کشته شدن ندا، رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد آمريكا، این مقام انتظامی ايران مبنی بر اینکه قتل «ندا آقا سلطان» سناریو بوده است را «بهت آور» ارزیابی کرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.