'آزادی سه کارمند ايرانی ديگر سفارت بريتانيا'


تلويزيون انگليسی زبان پرس تی وی، وابسته به دولت ايران گزارش داده است که سه تن ديگر از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا که در بازداشت به سر می بردند، آزاد شده اند.

در پی ناآرامی ها در ايران و اعتراضات به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، نه تن از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا در تهران به اتهام دست داشتن در اين ناآرامی بازداشت شده بودند که پنج نفر آنها چند روز پیش آزاد شدند.

وزارت خارجه بریتانیا در پی انتشار خبر آزادی این "سه نفر" گفت که آزادی دو نفر را تایید کرده است و در تلاش است آزادی نفر سوم را تایید کند.

خبر آزادی کارمندان سفارت بریتانیا درحال منتشر می شود که دولت های اتحادیه اروپا گفتند درحال بررسی خارج کردن سفرای خود از ایران به طور موقتی در حرکتی اعتراض آمیز هستند.

جاناتان مارکوس خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی می گوید که اقدام دولت ایران در آزاد کردن شماری دیگر از اعضای سفارت بریتانیا تا حدودی صدمات وارده به روابط ایران و اتحادیه اروپا را جبران خواهد کرد.

اما به گفته وی سوالات زیادی در این باره که غرب چگونه باید پس از ناآرامی های پس از انتخابات ایران که حداقل 20 کشته به جا گذاشته است با ایران برخورد کند.

غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران در باره علت بازداشت نه کارمند ايرانی سفارت بريتانيا در تهران گفته بود که سفارت بریتانیا از جمله "تحت پوشش نیروهای محلی، افرادی را در بین اغتشاشگران می فرستاد و مطالب مورد نظر خود را هم به آنها و هم به جامعه القا می کرد."

وی تاکيد کرده بود که کارمندان بازداشت شده این سفارتخانه در محل برگزاری تظاهرات اعتراضی مشاهده شده اند.

بازداشت کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا اعتراض شدید دولت این کشور و هشدار کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آزادی فوری آنان و رعایت مقررات دیپلماتیک را به همراه داشت.

در واکنش به اين موضع گيری، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بازداشت شدگان را "به اقدامات خلاف قانون و مقررات" متهم کرد و گفت طبیعی است که طبق مقررات با آنان رفتار شود.

مقام های جمهوری اسلامی پس از متهم کردن بريتانيا به دست داشتن در ناآرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری، دو ديپلمات اين کشور را از ايران اخراج کردند. بريتانيا نيز در پاسخ به اين اقدام، دو ديپلمات ايرانی را از اين کشور اخراج کرد.

همزمان، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران روز چهارشنبه نه تنها بريتانيا، بلکه اتحاديه اروپا را به دخالت در آنچه آن را اغتشاش خواند، متهم کرد و گفت تا زمانی که اتحاديه اروپا عذرخواهی نکند، حق ندارد در هيچ يک از مذاکرات برنامه های هسته ای ايران شرکت کند.

اين درحالی است که خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اخيرا اظهار اميدواری کرده بود که مذاکرات هسته ای با ايران به زودی از سر گرفته شود.

فردريک راينفلت، نخست وزير سوئد که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در واکنش به موضع گيری های ايران اظهار اميدواری کرده بود که ايران در مناسبات خود با اتحاديه اروپا به جای گزينه مقابله، گزينه درستی را انتخاب کند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.