اولین اظهارنظر مدیر کل منتخب آژانس درباره ایران

یوکیا آمانو، مدیر کل آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که مدرکی ندیده که نشان دهد ایران در پی کسب توانایی تولید سلاح هسته ای است.

یوکیا آمانو، نماینده ژاپن در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه (3 ژوئیه) رسما توسط شورای حکام آژانس به عنوان مدیرکل بعدی این سازمان برگزیده شد.

آقای آمانو در صورت تایید نهایی توسط همه کشورهای عضو آژانس، در ماه نوامبر ۲۰۰۹ رسما جایگزین محمد البرادعی، مدیرکل فعلی این سازمان خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ۵ ژوئن امسال با انتشار گزارشی از گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم ایران خبر داد و گفت که نمی تواند عدم وجود فعالیت های اتمی پنهانی را در ایران به طور قطع تایید کند.

این سازمان همچنین ایران را متهم کرد که برای رفع ابهامات موجود در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود با آژانس همکاری نمی کند، هرچند گفته بود که مواد هسته ای اعلام شده از سوی دولت ایران برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.

اما یوکیا آمانو روز جمعه در مورد این اتهام که ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است به خبرگزاری رویتر گفت: "من در مدارک رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره این موضوع چیزی ندیده ام".

یوکیا آمانو که یک دیپلمات ۶۲ ساله ژاپنی است، تاکید دارد که به عنوان شهروند ژاپن نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد که از گسترش سلاح های اتمی در دنیا پیشگیری کند.

ژاپن تنها کشوری است که تا کنون علیه آن از سلاح هسته ای استفاده شده است.

ادامه تنش ها بر سر برنامه اتمی ایران و دشواری های آژانس برای تحقیق درباره برنامه اتمی سوریه و کره شمالی از جمله مشکلات پیش روی آقای آمانو است.

او در پاسخ به این سوال که در برابر کشورهایی مانند سوریه یا ایران روشی "ملایم" خواهد داشت یا "سختگیرانه"، به رویتر گفته است: "من یک مدیرکل نرم یا سخت گیر نخواهم بود".

آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس جمهوری سابق این کشور، صراحتا ایران را به تلاش برای تولید بمب هسته ای متهم می کرد.

اما دولت باراک اوباما این موضع را قدری تغییر داده و ایران را به تلاش برای گسترش توانایی خود برای تولید بمب هسته ای متهم می کند، هرچند می گوید ایران در مسیر تولید بمب اتمی قرار دارد.

دولت ایران بارها با رد این اتهام ها تاکید کرده است که تمام برنامه های هسته ای این کشور غیرنظامی و صلح آمیز است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.