رفسنجانی: هیچ وجدان بیداری از این وضع راضی نیست

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در ایران در دومین اظهار نظر درباره وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات ایران، گفته است که "هیچ وجدان بیداری از وضع پیش آمده راضی نیست."

آقای رفسنجانی روز شنبه سیزدهم تیر ماه (چهارم ژوئیه) در دیدار جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان سخنرانی کرده است.

به گفته رئیس جمهوری اسبق ایران "مردم سراسر کشور بسیار خوب و حماسی در صحنه انتخابات حاضر شدند، ولی متاسفانه وقایع پس از آن و مشکلاتی که برای برخی به وجود آمده، ذائقه‌ها را تلخ کرد و فکر نمی‌کنم هیچ وجدان بیداری از وضع به وجود آمده راضی باشد."

او از اوضاع پیش در جریان انتخابات و پس از آن اظهار تاسف کرده و گفته است: امیدوارم با درایت و حسن مدیریت مسائل، در روزهای آینده شاهد بهتر شدن اوضاع، حل مشکلات و کاهش آلام خانواده‌های چشم‌ انتظار باشیم.

به گفته برخی از ناظران مسائل ایران، اشاره های آقای رفسنجانی نسبت به مسائل اخیر ایران همچنان مبهم است و صراحتی نسبت به نتایج اعلام شده در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و سیر حوادث پس از آن ندارد.

آقای رفسنجانی همچنین گفته است که "باید سعی کنیم با مراعات حقوق همه شهروندان موجب حفظ همدلی و وحدت، ضمن افزایش اعتماد و اعتبار نظام در نزد افکار عمومی، جلوی سو استفاده دشمنان را نیز سد کنیم."

آقای هاشمی رفسنجانی پیش از برگزاری انتخابات با ارسال نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، در اعتراض به آنچه "اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه" محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی خواند، تلویحا از سکوت آقای خامنه ای در این ماجرا گلایه کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در اولین نماز جمعه پس از اعلام نتایج انتخابات سابقه دوستی اش با آقای رفسنجانی را بیش از ۵۰ سال خواند اما گفت که از میان دیدگاه های موجود در نظام، دیدگاه محمود احمدی نژاد از همه به او نزدیک تر است.

آقای رفسنجانی پس از اعلام نتایج انتخابات مدتی سکوت کرد و حتی در نماز جمعه تهران نیز که یکی از امامان جمعه موقت آن بود حاضر نشد.

روزنامه جمهوری اسلامی، نزدیک به آقای رفسنجانی روز شنبه سیزدهم تیرماه شایعه استعفای آقای رفسنجانی را از امامت جمعه تهران تکذیب کرده و ساعاتی بعد نیز خبر دیدار او با برخی از خانواده بازدشات شدگان حوادث اخیر منتشر شد.

چند روز پیش از دیدار جمعی از خانواده‌های بازداشت شدگان حوادث اخیر با اکبر هاشمی رفسنجانی، آنها با محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران نیز دیدار کرده بودند.

آقای خاتمی گفته بود که "اگر این فضای مسموم تبلیغاتی و امنیتی ادامه پیدا کند با توجه به آنچه انجام گرفت و یک طرفه اعلام شد باید بگوییم کودتای مخملین علیه مردم و جمهوریت نظام صورت گرفته است."

آقای خاتمی از بازداشت های انجام شده پس از اعلام نتایج انتخابات به تندی انتقاد کرده و گفته بود "شاهد رفتارهای زشتی هستیم که سالها پیش ریشه آن لااقل در وزارت اطلاعات کنده شد و آنگاه دم از آشتی ملی و فضای آرام می زنیم؟این حرفهای بی اساس یعنی چه؟"

همچنین مهدی کروبی از نامزد های معترض به نتایج انتخابات نیز با حضور در خانه های محمدعلی ابطحی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی و عبدالله مومنی با اعضای خانواده های آنها دیدار کرده است.

آقای کروبی در یکی از این دیدارها گفته است: "سرنوشت زندانیان بستگی به اقدامات ما دارد. اگر قضیه را رها کنیم نه تنها عرصه بر زندانیان، بلکه حتی بر کسانی که زندانی هم نیستند تنگ تر خواهد شد."

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.