کدخدایی: جلسه شورای نگهبان و نمایندگان موسوی نتیجه نداشت


شورای نگهبان از بی نتیجه بودن جلسه شورا با نمایندگان میرحسین موسوی و آغاز بازشماری ده درصد آرا خبر داده است.

روز دوشنبه، 29 ژوئن (8 تیر) عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که جلسه ای که بین هیات انتخاباتی شورای نگهبان و نمایندگان میرحسین موسوی، نامزد معترض به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در روز دوشنبه برگزار شد به "نتیجه روشنی" نرسید.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای کدخدایی گفته است "شورای نگهبان در ساعات پایانی روز گذشته (یکشنبه) پیشنهادهای غیر مستقیمی از آقای موسوی مبنی بر بازشماری آرا با روش خاصی دریافت کرد."

وی در مورد نحوه دریافت این "پیشنهادهای غیر مستقیم" توضیحی نداد.

به گفته آقای کدخدایی، پیشنهاد آقای موسوی "همچین شامل بازشماری در برخی استان ها، بازبینی ته سوش های تعرفه با سریال شناسنامه ها و بازبینی خطوط برخی از تعرفه ها بود که شورای نگهبان آن را به صورت تصادفی قبول کرد."

وی افزوده است که با توجه به اینکه اعضای شورای نگهبان این پیشنهاد را مثبت تلقی می کردند، قرار شد مذاکراتی صورت بگیرد و ساعت 9 روز دوشنبه، چند تن از اعضای هیات ویژه انتخابات شورا با نمایندگان میرحسین موسوی ملاقات کردند اما "بعد از اتمام جلسه، با تعلل هایی که صورت گرفت، نتیجه روشنی به دست نیامد."

ساعاتی پیش از مخابره این خبر، آقای کدخدایی گفته بود که جلسه شورا و نمایندگان آقای موسوی از ساعت 9 تا 11 بامداد دوشنبه برگزار شده و شورای نگهبان در حال بررسی این پیشنهادهای این نامزد معترض انتخابات است.

آقای کدخدایی گفته است که شورای نگهبان "برای اطمینان بیشتر و جلب اعتماد بیشتر هواداران نامزدها، اعلام کرده بود که حاضر است ده درصد از صندوق ها را به صورت تصادفی بازشماری کند و کار بازشماری در استان ها و شهرستان های گوناگون در مقابل دوربین های صدا و سیما در حال اجراست."

سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا تلاش می کند تا پایان وقت اداری روز دوشنبه، نتیجه نهایی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کند.

پس از اعلام نتیجه رای گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، شورای نگهبان مهلتی را برای دریافت و رسیدگی به شکایات نامزدهای معترض منظور کرد اما با خودداری آنان از همکاری به دلیل نگرانی از عدم بی طرفی شورا، با موافقت آیت الله خامنه ای به مدت پنج روز دیگر تمدید شد.

موسوی

موسوی ابطال انتخابات یا حکمیت مستقل را راه حل بحران کنونی دانسته است

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ساعاتی پس از اعلام نتیجه رای گیری توسط وزارت کشور و قبل از تایید این نتایج از سوی شورای نگهبان، این نتیجه را مورد تایید قرار داد هر چند در پی اعتراضات نسبت به این نتایج، از شورای نگهبان خواست که شکایت نامزدهای معترض را مورد رسیدگی قرار دهد.

برخی از معترضان گفته اند که با توجه به موقعیت رهبر جمهوری اسلامی و ارتباط او با شورای نگهبان، و همچنین عضویت دو تن از اعضای شورا در دولت محمود احمدی نژاد، انتظار می رود این شورا در هر حال نتیجه اولیه انتخابات حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد با درصد قابل توجهی از آرا را مورد تایید نهایی قرار دهد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، خواستار ابطال انتخابات شده اند و آقای موسوی تشکیل شورای حکمیت مستقل برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی را هم مطرح کرده است.

محسن رضایی، دیگر نامزد انتخابات هم نسبت به نتیجه انتخابات معترض بوده و گفته بود که تنها در صورتی که دو نامزد دیگر نمایندگانی برای ملاقات با شورای نگهبان اعزام کنند، نمایندگان او نیز در چنین جلسه ای شرکت خواهند کرد.

ظاهرا نمایندگان آقایان کروبی و رضایی در ملاقات روز دوشنبه هیات انتخابات شورای نگهبان با نمایندگان آقای موسوی حضور نداشته اند..

اعلام نتایج رای گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور به اعتراضات گسترده ای در داخل و خارج ایران منجر شد و این اعتراضات به شکل های مختلف ادامه داشته است.

معترضان گفته اند که نتیجه اعلام شده انتخابات قابل قبول نیست و دولت را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده اند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.