ادامه موضعگیری سخت علیه معترضان در ایران

دستگاه های دولتی ایران با رد قاطعانه تقاضای ابطال انتخابات، خبر داده اند که دادگاهی ویژه برای محاکمه تظاهرکنندگان ایجاد خواهد شد. همزمان حضور سنگین نیروهای ضدشورش در خیابان ها برای متفرق کردن هرگونه تجمع ضد دولتی ادامه دارد.

دستگاههای دولتی مواضع سختی علیه معترضان به نتایج انتخابات اتخاذ کرده اند. گزارش شده است که نیروهای امنیتی با مراجعه به دفتر سایت اینترنتی "کلمه" و روزنامه "کلمه سبز،" متعلق به میر حسین موسوی ، کارکنان این رسانه ها را دستگیر کرده اند.

آقای موسوی که مدعی تقلب گسترده در انتخابات شده و خود را برنده واقعی می داند، در روزهای اخیر و پس از ناآرامی های شنبه از انظار عمومی دور بوده است.

روز سه شنبه گزارشی از تظاهرات سازمان یافته در ایران مخابره نشد اما معترضان از شیوه های تازه برای رساندن صدای اعتراض خود استفاده کرده اند، از جمله روشن کردن چراغ اتومبیل ها در ساعات روز یا بوق زدن های ممتد و در دست گرفتن پوسترها.

شورای نگهبان، که مسئول رسیدگی به شکایات انتخاباتی است، ابطال انتخابات را که درخواست آقای موسوی و مهدی کروبی دیگر نامزد اصلاح طلبان است رد کرده اما با تایید رهبر ایران زمان رسیدگی به شکایات را برای پنج روز دیگر تمدید کرده است.

به گزارش پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان دولت ایران، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا "هیچگونه تقلب عمده یا تخلفی در انتخابات کشف نکرده است. بنابراین امکان ابطال آن وجود ندارد."

مخالفان می گویند شورای نگهبان یک ناظر بی طرف نیست بنابراین به اقدامات و تصمیمات آن اعتماد ندارند.

شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرده بود که در پنجاه شهرستان تعداد آرا بیش از واجدان شرایط رای دادن بوده که مجموع آرای آنها سه میلیون رای است. این شورا اما گفت که این مساله تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.

منتقدان می گویند همین موضوع به تنهایی کافی است تا سلامت انتخابات زیر سوال رود.

تهدید 'آشوبگران'

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، معاون قوه قضاییه گفته است "با کسانی که در حوادث اخیر بازداشت شدند طوری برخورد خواهد شد که درس عبرت بگیرند."

وی گفت که یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به پرونده این افراد تشکیل شده است و افزود: "باید با آشوبگران طوری برخورد کرد که سرمشق دیگران باشد و قوه قضاییه چنین خواهد کرد."

باید با آشوبگران طوری برخورد کرد که سرمشق دیگران باشد و قوه قضاییه چنین خواهد کرد

سخنگوی قوه قضاییه

آمار دقیقی از تعداد کسانی که در جریان ناآرامی ها و اعتراضات خیابانی دستگیر شده اند وجود ندارد اما براساس ارقام ارائه شده از منابع خبری رسمی ایران بیش از 100 نفر در هفته گذشته و بیش از 400 نفر در جریان ناآرامی های شنبه این هفته بازداشت شده اند. این به غیراز چهره های سیاسی و روزنامه نگاران منتقدی است که بازداشت شده اند و شامل ده ها نفر می شود.

قرار بود معترضان روز شنبه در میدان انقلاب تظاهرات کنند اما پس از هشدار آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در خطبه های نماز جمعه علیه تظاهرکنندگان، نیروهای امنیتی از جمله پلیس ضدشورش، بسیجی ها و اعضای سپاه در روز شنبه با معترضانی که به طرف میدان انقلاب و آزادی می رفتند شدیدا برخورد کردند. در خشونت های آن روز حداقل ده نفر کشته شدند.

در یک اقدام دیگر دولت علیه منتقدان، منابع نزدیک به ستاد میرحسین موسوی می گویند که نیروهای امنیتی دوشنبه شب با ورود به دفتر سایت اینترنتی کلمه و روزنامه کلمه سبز "همه کارکنان را با خود برده اند."

همزمان تلویزیون دولتی ایران اقدام به پخش "اقرارهای" کسانی کرده که می گوید در تظاهرات از رسانه های خارجی چون بی بی سی تاثیر گرفته اند.

تلویزیون ایران روز سه شنبه تصاویری را پخش کرد و گفت "آشوبگران" اقرار می کنند که تحت تاثیر رسانه های غربی در "اغتشاش ها" شرکت کرده اند.

یک زن در تصاویر تلویزیون ایران با مانتو و روسری مشکی گفت به ناآرامی های خیابانی پیوسته بود. او گفت "ما تحت نفوذ بخش فارسی صدای آمریکا و بی بی سی بودیم."

وی که صورتش در تصاویر تار شده بود تا شناسایی نشود گفت: "تمام این جو را بی بی سی درست کرد. پسر من توی کیفش نارنجک داشت چون می خواست قوی تر از دیگران به نظر برسد."

این زن بازداشت شده افزود: "من به خیابان رفتم و دیدم آدم هایی مثل ما بودند که اموال عمومی را به آتش می کشیدند. هیچ پلیسی حضور نداشت. فقط ما بودیم که ماشین ها را به آتش می کشیدیم."

بسیاری از ناظران به "اعترافاتی" که رسانه های دولتی ایران از مخالفان پخش می کنند به دیده تردید می نگرند. در بسیاری موارد این افراد پس از آزادی گفته اند که تحت فشار مجبور به گفتن آن اعترافات شده اند.

به علاوه در ارتباط با تخریب های اخیر عکس ها و ویدئوهای متعددی از شکستن شیشه اتومبیل ها توسط کسانی که لباس نیروهای ضدشورش به تن داشتند منتشر شده است.

تلویزیون ایران اعترافات مشابهی را نیز از دیگران پخش کرد. شخص دیگری که ادعا شد یک "آشوبگر" بوده است گفت: "فکر می کنم تحت تاثیر صدای آمریکا بودم."

از روز شنبه 23 خرداد، روز پس از انتخابات، تهران و برخی دیگر از شهرهای عمده ایران شاهد ناآرامی ها و همچنین تظاهرات بزرگ مخالفان بوده اند.

تلویزیون دولتی ایران تنها در چند مورد معدود در خبرهایش به این اعتراض ها اشاره کرد و بیشتر به صحنه های شورش در خیابان های تهران پرداخت. تلویزیون دولتی اغلب مصاحبه با کسانی را نشان می دهد که خواهان پایان اعتراض ها می شوند چرا که می گویند بر زندگی آنها اثر منفی گذاشته است.

تلویزیون دولتی اقدام به پخش "اقرارهای" کسانی کرده که می گوید در تظاهرات از رسانه های خارجی چون بی بی سی تاثیر گرفته اند.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس که به دولت نزدیک است گزارش داد که پلیس دوشنبه شب به ساختمانی در میدان هفت تیر تهران، که صحنه تظاهراتی در روز دوشنبه بود، یورش برده و شماری را دستگیر کرده است. تظاهرکنندگان دوشنبه در میدان هفت تیر با حضور سنگین نیروهای امنیتی متفرق شدند.

در این گزارش آمده است: "شب گذشته ساختمانی در میدان هفت تیر جستجو شد... که در آن فعالیت هایی به نفع یکی از کاندیداها واقع شده بود."

خبرگزاری فارس نوشت که این فعالیت ها شامل "سازمان دادن تجمعات غیرقانونی، تشویق مردم به شورش و اقدام علیه امنیت کشور" بود و اسنادی از "روابط با رسانه های دشمن و دخالت بیگانگان در این مرکز کشف شد."

بسیاری از شهروندان ایرانی اقدام به تهیه ویدئو از صحنه های تظاهرات و ضرب و شتم معترضان کرده اند و آن را از طریق اینترنت در معرض دید جهانیان قرار داده اند. این گونه اقدامات شهروندان علیرغم خطراتی است که متوجه آنهاست.

فارس همچنین در گزارش دیگری نوشت که "محموله های بزرگ سلاح و مهمات که به تهران قاچاق شده بود تا برای مسلح کردن آشوبگران به کار رود" کشف شده است.

به اعتقاد ناظران این می تواند نشانه دیگری از آمادگی دولت برای نسبت دادن خشونت به معترضان و سرکوب بیشتر آنها باشد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.