واکنش روسیه و ترکیه نسبت به اعتراض‌ها در ایران

اعتراض ها به نتایج انتخابات در ایران واکنش های مختلفی را در کشورهای جهان به دنبال داشته است.

۱۳۸۸/۰۴/۰۳
در حالی که وزارت امور خارجه روسیه از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران حمایت کرده است، ترکیه از ایران خواسته است هرچه سریعتر بحران جاری در این کشور را حل و فصل کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در سایت اینترنتی خود ضمن حمایت از نتایج انتخابات ریاست جمهور بیست و دوم خرداد در ایران تاکید کرده است، اختلاف‌ها در باره نتایج این انتخابات باید در چارچوب قوانین ایران حل و فصل شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین از رویدادهای مربوط به انتخابات ایران به عنوان «موضوعی صرفاً داخلی» نام برده شده است.

این در حالی است که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌گویند، در اعلام نتایج این انتخابات تخلف‌های سازماندهی شده‌ای صورت گرفته و از این رو نتایج اعلام شده منطبق با خواسته مردم ایران نیست.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان دو نامزد جناح اصلاح طلب خواستار برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران شده‌اند. در مقابل شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در ایران ابطال انتخابات ریاست جمهوری را منتفی اعلام کرده است.

علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران هم روز چهارشنبه یک بار دیگر تاکید کرد، جمهوری اسلامی در مقابل فشارها در رابطه با انتخابات کوتاه نخواهد آمد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در وین ضمن ابراز نگرانی از «گسترش خشونت در تهران و سایر شهرهای ایران» از همه طرف‌های درگیر خواست خویشتن‌داری کنند.

وی با اشاره به این که اصولاً روسیه در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، خواستار بررسی گزارش‌های مربوط به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران شد.

روسیه از نخستین کشورهایی بود که پیروزی احمدی‌نژاد را به وی تبریک گفته است.

درخواست ترکیه از ایران

همچنین روز چهارشنبه ترکیه به عنوان یکی از همسایگان مهم ایران از این کشور خواست «بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری» را هر چه زودتر حل و فصل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «بوراک اوزوگرگین» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت:« ما اطمینان داریم که اختلاف‌ها به شیوه‌ای قابل قبول در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل می‌شود.»

وی با تاکید بر اهمیت ایران در تثبیت اوضاع در منطقه و نیز اهمیت روابط دو جانبه میان تهران و آنکارا ابراز امیدواری کرد، روند حل و فصل بحران جاری در ایران به «تثبیت ساختارهای دمکراتیک در این کشور منجر شود.»

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.