چهره‌ای تازه از ایران؛ اعتراض‌ها کار را برای اسرائیل مشکل می‌کند

به نوشته هفته‌نامه اشپیگل این روزها در اسرائیل به طنز گفته‌ می‌شود، موساد ترتیب تقلب در انتخابات ایران و پیروزی محمود احمدی‌نژاد را داده است و مقام‌های امنیتی اسرائیل بر این گمانند که ناآرامی‌های ایران کار اسراییل را در برخود با برنامه اتمی این کشور به مراتب دشوارتر می‌کند، چرا که در جریان این ناآرامی‌ها چهره تازه‌ای از ایرانی‌ها به جهانیان و نیز مردم اسرائیل معرفی شده است که با تصاویر پیشین آنها سازگاری ندارد.

هفته نامه‌ آلمانی اشپیگل در گزارشی در سایت اینترنتی خود با اشاره به تصمیم کابینه اسرائیل در مورد تمدید دوره ریاست «میر داگان» رییس موساد نوشته است، هر چند بنیامین نتانیاهو از وی تمجید کرده است، اما این تمجید بدون شک به کیفیت پیش‌بینی‌های سیاسی رئیس موساد مربوط نمی‌شود.

چرا که لااقل سخنانی که رئیس موساد روز سه‌شنبه در حضور اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی پارلمان اسرائیل در باره وضعیت ایران بر زبان آورد باعث بروز تردیدهایی در باره مهارت‌های وی در عرصه سیاست خارجی شده است.

«میر داگان» گفته بود: « اوضاع در ایران به خاطر انتخابات تغییر نمی‌کند و تقلب در ایران تفاوتی با آنچه در کشورهای آزاد روی می‌دهد ندارد.» رئیس موساد همچنین پیش بینی کرده بود که اعتراض‌ها در ایران «ظرف چند روز» فروکش خواهد کرد.

به نوشته اشپیگل نه تنها رئیس موساد خشم مخالفان دولت ایران را دست کم گرفته بود، بلکه مردم اسرائیل تحت تاثیر تبلیغات گسترده دولت این کشور، ایران را یک دیکتاتوری محض و بنیادگرا می‌دانستند. و اکنون که اعتراض‌ها درایران وارد هفته دوم خود شده است، اسرائیلی‌ها میان بدبینی و طرفداری (از ایرانی‌ها) معلق مانده‌اند.

آنها هنوز زمزمه‌های سیاستمداران اسرائیلی را در گوش خود دارند که مدام می‌گفتند، تفاوتی میان احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی وجود ندارد.

در همین راستا رئیس موساد در کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اسراییل گفته بود: « یادآوری این مساله مهم است که این میرحسین موسوی بود که در دوران نخست وزیری‌اش برنامه هسته‌ای ایران را به جریان انداخت.»

حتی به نظر می‌رسید پیروزی احمدی‌نژاد بیشتر منافع اسراییل را تامین می‌کرد و داگان هم در این باره گفت بود: « اگر نامزد اصلاح طلب به پیروزی می‌رسید، اسرائیل مشکل بزرگتری پیش روی خود داشت.» چرا که به گفته رئیس موساد در حالی که جهان موسوی را فردی میانه‌رو می‌داند، هشدار دادن در مورد برنامه اتمی ایران کاری سخت‌تر می‌شد.»

در ادامه این گزارش آمده است، در این میان بسیاری از اسرائیلی‌ها در مورد تصویر یک‌سویه‌ای که مقام‌های اسراییلی در گذشته از ایران به آنها داده‌اند، دچار تردید شده‌اند.

یک تحلیل‌گر تلویزیون اسرائیل از این که در جریان مبارزات انتخاباتی در ایران طرف‌های درگیر به راحتی عقاید خود را بر زبان می‌آوردند، دچار شگفتی شده است و مردم اسرائیل هم به ویژه از این مبارزات تند انتخاباتی در ایران شگفت زده شده‌اند.

اشپیگل با اشاره به گزارش مفصل روزنامه‌های و شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل در باره اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در ایران افزوده است، حتی نخست وزیر اسرائیل هم در گفت و گو با روزنامه «بیلد» آلمان اعتراف کرد، که هم اکنون «اشتیاق زیادی برای آزادی در میان بخشی از ملت ایران» قابل مشاهده است.

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم صرف نظر از این که چه کسی در نهایت قدرت را در ایران در دست داشته باشد، اعتراض‌های این کشور مبارزه با برنامه اتمی ایران را به مراتب دشوارتر کرده است. چرا که در شرایط کنونی هرگونه اقدام نظامی اسراییل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران واکنش‌های انتقادی بیشتری را در جهان به دنبال خواهد داشت.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.