تجمع آرام میدان هفت تیر تهران به خشونت کشیده شد

تجمع آرام بیش از یک هزار نفر که عصر دوشنبه، به رغم حضور پر شمار پلیس و نیروهای امنیتی در میدان هفت تیر تهران برگزار شد بار دیگر با مداخله نیروهای ویژه و لباس شخصی‌ به تشنج کشیده شد.

حامیان جوان میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ۲۲ خرداد، روز یکشنبه از مردم خواسته بودند که به یاد کشته‌شدگان روز شنبه، شمع‌های سیاه به همراه روبان‌های سبز با خود داشته باشند.

گزارش های دریافتی از ایران حاکی است که حامیان آقای موسوی از مردم خواسته بودند با هدف بزرگداشت قربانیان روز شنبه، از ساعت ۵ بعد از ظهر روز دوشنبه به مدت دو ساعت چراغ‌های خودروهای خود را روشن نگه دارند.

برخی از خبرگزاری‌های به نقل از شاهدان عینی گزارش داده‌اند: این تجمع در ساعات اولیه با آرامش پیگیری می‌شد. با این حال شماری از شاهدان عینی گفته‌اند که درگیری‌های پراکنده‌ای در مناطق مختلف منتهی به میدان هفت تیر تهران مشاهده شده است.

در حالی که تجمع میدان هفت تیر در سکوت برگزار می‌شد، نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی‌ها با حمله به تجمع‌کنندگان سعی در متفرق کردن آنها داشتند.

چندین گزارش که از سوی شهروندان خبرنگار در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی انتشار یافته و توسط شاهدان عینی مستقل تأیید شده است، حاکی است که ورزشگاه شیرودی تهران و همچنین پارک لاله به محل سازماندهی و استراحت نیروهای ضد شورش بدل شده است.

برخی از این گزارش‌ها حاکی از درگیری میان نیروهای ضدشورش و تجمع‌کنندگان در حوالی خیابان بهار شیراز و همچنین ورودی خیابان مفتح به میدان هفت تیر است و از محل درگیری‌ها صدای آمبولانس به گوش رسیده است.

در حالی که تجمع میدان هفت تیر در سکوت برگزار می‌شد، نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی‌ها با حمله به تجمع‌کنندگان سعی در متفرق کردن آنها داشتند.
گزارش‌های مشابه حاکی است که پلیس اقدام به بازداشت کسانی کرده است که در حال تهیه فیلم با تلفن‌های همراه خود بوده‌اند.

تجمع میدان هفت تیر تهران در حالی برگزار شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه در بیانیه‌ای تهدید کرده بود با اجتماعات اعتراضی آینده مقابله خواهد کرد.

به کار گیری خشونت برای مقابله با تظاهرات

پس از آنکه درخواست مجمع روحانیون مبارز برای برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز روز شنبه ۳۰ خرداد، حدفاصل میدان‌های انقلاب و آزادی، با مخالفت مسئولان دولتی روبه‌رو شد تجمع خودجوش مردمی در این منطقه با دخالت گسترده نیروهای امنیتی، نظامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت گرایید.

خبرهای رسیده از تهران حاکی است که شهروندان تهرانی روش‌های دیگری را برای بیان مسالمت‌آمیز اعتراض‌های خود انتخاب کرده اند.

از جمله یکشنبه شب، سایت خبری کلمه، یکی از دو وب‌سایت اصلی اطلاع‌رسانی میرحسین موسوی اعلام کرد که شهروندان تهرانی، دوشنبه اول تیرماه، از ساعت ۵ تا ۶ بعد از ظهر و «به نشانه اعتراض و همدردی» با قربانیان خشونت‌های روز شنبه، چراغ‌های اتومبیل‌های خود را روشن خواهند گذاشت.

این اعتراض به دعوت میرحسین موسوی نبود اما وب سایت کلمه از این موضوع به عنوان «شیوه جدید اعتراض در پی ممانعت بی‌سابقه و برخورد شدید نیروهای نظامی و شبه نظامی با مردم» یاد کرده است.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از شهروندان تهرانی و در چه مناطقی دست به این اقدام اعتراضی زده‌اند اما بر اساس گزارش شاهدان عینی، حجم گسترده حضور نیروهای نظامی و امنیتی و لباس شخصی‌ها در نقاط مختلف شهر، مانع از شکل‌گیری تجمع پر شمار معترضان به نتایج انتخابات است.

بر اساس اعلام تلویزیون دولتی ایران، در حوادث روز شنبه دست کم ۱۰ نفر جان باخته‌اند و پلیس می‌گوید که نزدیک به ۵۰۰ نفر را در این روز بازداشت کرده است.

با این حال شبکه خبری سی ان ان به نقل از منابع بیمارستانی، تعداد قربانیان خشونت‌های روز شنبه را ۱۹ نفر ذکر کرده و اضافه می‌کند که بر اساس گزارش‌های غیر رسمی تا ۱۵۰ نفر در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

از شامگاه شنبه تصاویر و ویدئوهایی که از خشونت‌های این روز علیه مردم معترض در وب‌سایت‌ها منتشر شده است، از شبکه‌های خبری مختلف پخش می‌شوند و یکی از این تصاویر مربوط به دختری به نام «ندا» است که در خیابان امیرآباد شمالی به ضرب گلوله جان باخته است.

پیکر «ندا آقا سلطان» روز یکشنبه به شرط انجام سریع و پنهانی مراسم تدفین در اختیار خانواده‌اش قرار گرفته و به مساجد تهران تأکید شده است که ازبرگزاری مراسم یادبود برای او خودداری کنند.

آقای موسوی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز روز شنبه از هواداران خود خواسته‌است که با خویشتنداری به اعتراض‌های خود ادامه دهند.

وی در بیانیه خود آورده است: «تيراندازى به مردم، پادگانى شدن فضاى شهر، ارعاب، تحريک و قدرت نمايى همگى فرزندان نامشروع قانون‌گريزى شديدى است كه در معرض آن قرار داريم و عجبا كه بانيان چنين شرايطى ديگران را به اين خطا متهم مى كنند.»

این نامزد انتخابات همچنین خطاب به حامیانش گفته است: «در اعتراضات خود همچنان به پرهيز از خشونت پايبند بمانيد و چون پدران و مادرانى دل شكسته با رفتارهاى نامتعارف فرزندانتان در قواى امنيتى برخورد كنيد.»

تجمع اعتراضی روز شنبه مردم تهران، پس از آن انجام شد که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه، راهپیمایی‌‌ها و تجمعات مسالمت‌آمیز معترضان را به «زورآزمایی خیابانی» تشبیه کرد و ضمن درخواست پایان دادن به تظاهرات خيابانى، تهديد كرد كه مسئول خونريزى‌هاى احتمالى با رهبران جنبش اعتراضى به نتايج انتخابات است.

به دنبال این اظهارات بود که شمار گسترده‌ای از نیروهای نظامی و امنیتی، با استقرار در خیابان‌های تهران، به برخورد با اجتماعات خیابانی پرداختند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.