نخستین اظهار نظر رفسنجانی درباره بحران پس از انتخابات


علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای اولین بار پس از انتخابات به اختصار در مورد بحرانی که گریبانگیر ایران شده اظهار نظر کرده است اما برخلاف دوران مبارزات انتخاباتی از موضع گیری روشن و مشخص به نفع یا علیه نامزدها یا گروه ها خودداری کرده است.

آقای رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان - که وظیفه اصلی آن عزل و نصب رهبر است - و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از چهره های تراز اول جمهوری اسلامی است و از آن جا که از مخالفان محمود احمدی نژاد به حساب می آید در دو هفته اخیر حدس و گمان های زیادی درباره اینکه آیا در پشت پرده مشغول تدابیری برای حل بحران است یا خیر منتشر شده است.

آقای رفسنجانی در نخستین اظهاراتش درباره بحران سیاسی ایران خواستار "رعایت انصاف و عدل" دست اندرکاران انتخابات در رسیدگی به اعتراضات شد که احتمالا اشاره ای به شورای نگهبان است.

او که روز یکشنبه به مناسبت سالگرد حوادث هفتم تیر 1360 اظهار نظر می کرد بحران اخیر را "فتنه ای پیچیده از سوی عوامل مرموزی" دانست که هدف آنها "ایجاد نفاق و جدایی میان مردم و نظام و سلب اعتماد و اطمینان آحاد مردم از نظام اسلامی" است.

آقای رفسنجانی بلافاصله افزود که "هر جا توده های مردم با هوشیاری وارد صحنه شده اند این توطئه خنثی شده است".

ایران از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد که در آن محمود احمدی نژاد برنده اعلام شد - اما فریاد اعتراض مخالفان به آنچه "تقلب گسترده" می خوانند را در پی داشت - صحنه ناآرامی ها و تظاهرات بزرگ بوده است.

اعتراضات خیابانی مخالفان از اواسط هفته گذشته در پی برخورد شدید نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان فروکش کرده است.

بسیاری از ناظران مسائل ایران می گویند که این بحران باعث پدیدار شدن شکاف های عمیق در داخل حکومت ایران از جمله انداختن فاصله ای بزرگ میان علی اکبر هاشمی رفسنجانی و رهبر ایران شده است.

آقای رفسنجانی در جریان مبارزات انتخاباتی پس از آنکه به شدت هدف حمله محمود احمدی نژاد قرار گرفت در نامه ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی "اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه" رئیس جمهوری را تقبیح کرد و تلویحا از سکوت آقای خامنه ای در این ماجرا گلایه کرد.

وی در سخنان یکشنبه اش موافقت رهبر ایران با تمدید مهلت شورای نگهبان "برای بررسی بیشتر مسائل و ادای توضیحات قانع کننده و ابهام زدایی از انتخابات" را ستود.

وی گفت: "این اقدام با ارزش مقام معظم رهبری، برای جلب اعتماد و اطمینان مردم به روند انتخابات بسیار موثر است و امیدواریم دست‌اندرکاران این امر بتوانند به طور دقیق و با رعایت انصاف و عدل و با همکاری کاندیداها به اعتراضات قانونی به طور کامل رسیدگی کنند."

این درحالی است که رهبر ایران چند بار به طور مستقیم یا تلویحی بر صحت نتایج انتخابات مهر تایید زده و در این حالت مخالفان بعید می دانند که شورای نگهبان تغییری در نتایج دهد.

آقای رفسنجانی تاکید کرد که "انتخابات صحیح" برای "تحکیم همدلی و همکاری و تبدیل رقابت ها به رفاقت ها" پس از انتخابات لازم است اما افزود: "نباید سوءعملکردها موجب تشدید کینه و تفرقه میان مردم شود."

مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت ریاست آقای رفسنجانی یک روز پیشتر طی بیانیه ای بر لزوم بررسی دقیق شکایات انتخاباتی توسط شورای نگهبان و همکاری نامزدهای معترض با این شورا تأکید کرده بود.

این شورا در بیانیه خود تمکین در برابر قانون را بهترین راه برای حل مشکلات اعلام کرد و از شورای نگهبان خواست به شکایت های انتخاباتی به صورت "دقیق و خداپسندانه" رسیدگی کند و با استفاده از کارشناسان "با ترکیب مناسب" برای ایجاد اعتماد در جامعه بکوشد.

مجمع تشخیص مصلت از نامزدهای معترض هم خواسته است با شورای نگهبان همکاری کنند و مدارک و شواهد خود را برای رسیدگی به این شورا ارائه دهند.

شورای نگهبان روز جمعه اعلام کرد برای بررسی انتخابات و بازشماری ده درصد آرا، هیأتی ویژه تشکیل می دهد و از نامزدهای معترض خواست نمایندگانی برای حضور در این بررسی ها معرفی کنند.

میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلبان در انتخابات که خواستار ابطال نتایج شده تاکنون اقدامات پیشنهادی شورای نگهبان را رد کرده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.