نامه سرگشاده دانشگاهیان جهان در حمایت از تظاهرکنندگان ایرانی

شمار زيادی از اساتید برجسته دانشگاه از کشورهای مختلف نظير ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، کانادا، لهستان، اسلوونی و هلند با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی از دولت ايران خواستند از دست زدن به هرگونه واکنشی که مردم ايران را متمايل به دخالت خارجی کند پرهيز کند.

در نامه سرگشاده دانشگاهيان جهان در حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی که از جمله در يکی از سايت‌های اينترنتی متعلق به شبکه سی‌ان‌ان (ireport.com) نيز منتشر شده خاطرنشان شده است که سال‌ها تلاش برای صدور دموکراسی به نقاط مختلف جهان با حمايت کشورهای خارجی منجر به ايجاد نوعی بدبينی در قبال آن دسته از جنبش‌های مدنی حامی اين طرز فکر شده است، اما در نهايت آن چه به عنوان اصل پابرجا می‌ماند خواسته مردم است. «تنها خود مردم هستند که می‌توانند در اين باره تصميم بگيرند.»

در اين نامه سرگشاده که به امضای شمار زيادی از استادان و دانشگاهيان چندين دانشگاه معتبر اروپايی و آمريکايی رسيده است، با اشاره به اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر ايران، که در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تهديد تظاهرکنندگان مسئوليت هرگونه خشونتی را متوجه مخالفان خود دانسته بود آمده است «استدلال خامنه‌ای برای کسانی که به بررسی جنبش‌های جمعی می‌پردازند بسيار آشناست».

در بخش ديگری از نامه دانشگاهيان جهان در حمايت از جنبش مردمی ايران به اين سخنان خامنه‌ای استناد شده که گفته است کوتاه آمدن در مقابل خواسته‌های مردم و فشارهای «غيرقانونی» به شکل‌گيری نوعی «ديکتاتوری» می‌انجامد.

امضاکنندگان نامه مزبور با رد اين سخنان تاکيد کرده‌اند، اين اظهارات مشابه همان منطقی است که دستگاه‌های حاکم در مواجهه با حرکت‌های مردمی در عصر جديد در نقاط مختلف جهان از سال ۱۷۸۹ در فرانسه تا سال ۱۹۷۹ در خود ايران به کار می‌بردند.

در نامه دانشگاهيان جهان در حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی همچنين تاکيد شده است، حرکت‌های جمعی صرفاً ريشه در خواست مردم دارد. در ادامه اين نامه به نقل از منشور کنگره ملی آفريقا که با رژيم نژادپرست آفريقای جنوبی مبارزه می‌کرد آمده است که هيچ دولتی نمی‌تواند ادعای اقتدار کند، مگر اين که به خواست همه مردم متکی باشد.

بيش از پنجاه تن از استادان دانشگاه‌های معتبر جهان از جمله دانشگاه‌های کاليفرنيا، لندن، برکلی، پرينستون، کالج بين‌المللی فلسفه در پاريس، دانشگاه کراکف لهستان، دانشگاه دن‌ور، دانشگاه نيويورک، دانشگاه آزاد برلين و دانشگاه جرج واشینگتن در نامه سرگشاده خود خاطرنشان کرده‌اند که اين حق مردم ايران است که در مورد سرنوشت سياسی خود تصميم بگيرند.

در اين نامه با اشاره به اين که ناظران خارجی تحت تاثير شجاعت تظاهرکنندگان ايرانی قرار گرفته‌اند، بر حق قانونی مردم ايران برای برخوردار شدن از حق تجمع و بيان نظرات و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکيد شده است.

در میان امضاکنندگان نام شخصیت‌های معروفی مانند نوآم چومسکی، زبان‌شناس آمریکایی، جورجو آگامبن فیلسوف، و اسلاووی ژیژک، فیلسوف و متفکر اسلوونی، دیده می‌شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.