دفتر تحکیم وحدت: هفت دانشجو کشته شده اند

دفتر تحکیم وحدت که یک گروه دانشجویی مخالف است روز سه شنبه طی بیانیه ای گفته است که در حملات نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه های تهران و شیراز هفت دانشجو کشته شده اند. این گروه فرماندهان سپاه و بسیج را مسئول واقعه دانسته است.

این گروه می نویسد که در حمله یکشنبه شب به خوابگاه دانشگاه تهران در خیابان کارگر شمالی پنج دانشجو کشته شده اند و در حمله به دانشگاه شیراز نیز دو دانشجو جان باخته اند.

هرچند قبلا خبر حمله به کوی دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی تایید شده بود اما بی بی سی مستقلا آمار تلفات ارائه شده از سوی دفتر تحکیم وحدت را تایید نکرده است.

در بیانیه دفتر تحکیم وحدت آمده است: "در وحشیانه ترین حمله در شامگاه یکشنبه ۲۴ خرداد، نیروهای انصار و لباس شخصی با سازمان دهی گسترده و هماهنگ به دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران حمله کردند. این افراد مجهز به انواع سلاح های سرد و گرم از جمله قمه و تبر بودند. در این حمله ناجوانمردانه به دانشجویان، حداقل ۵ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. محیط زندگی دانشجویان را به آتش کشیدند و به راستی ۱۸ تیر دیگری با ابعاد گسترده تر و ناپاکی و سفاکی بیشتر بر جای گذاشتند. باز هم اتاق های خوابگاه دانشگاه تهران منهدم شده و باز هم خون پاک دانشجویان بر در و دیوار آن برجای مانده است."

"در دانشگاه شیراز نیز ماموران لباس شخصی، انصار و بسیج به دانشجویان این دانشگاه حمله کردند که طی این حمله حداقل ۲ دانشجوی این دانشگاه به شهادت رسیده اند."

در روزهای اخیر پس از بروز اعتراض و ناآرامی در ارتباط با نتایج انتخابات ریاست جمهوری - که در آن محمودی احمدی نژاد پیروز اعلام شد اما مخالفان فریاد تقلب سر کشیدند - گزارش های متعددی از یورش نیروهای دولتی به دانشجویان معترض رسیده بود.

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه خود از حمله این نیروها به دانشگاه های صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه رازی کرمانشاه، علامه طباطبایی، و دانشگاه هایی در بابل و شاهرود خبر می دهد.

این بیانیه در انتقاد تند از مقام های پلیس ایران می نویسد: "باید اکنون پرسید سرداران رادان (جانشین فرمانده نیروی انتظامی) و احمدی مقدم (فرمانده نیروی انتظامی) و دیگر آقایان مدعی جامعه امن کجا هستند؟ آیا اقتدار شان تنها در بازداشت زنان و دختران برای تخلف های پوشش و حجاب و به منظور برای تبلیغات تلویزیونی است؟ از آنجایی که نیروهای انصار و بسیج به صورت هماهنگ و گسترده به دانشجویان حمله ور شده اند، فرماندهان سپاه و بسیج باید جوابگوی این جنایات باشند."

در پی حمله به کوی دانشگاه تهران، فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران وعده داده که عوامل بروز نا آرامی ها و حملات را شناسایی و مجازات کند و حتی رئیس مجلس ایران خواستار بررسی ماجرا شد.

در بیانیه دفتر تحکیم وحد همچنین به "مرگ 10 نفر" در تظاهرات عمومی دوشنبه در تهران اشاره شده است: ".... راهپیمایی کاملا آرام و مسالمت آمیز شامگاه روز دوشنبه که از میدان انقلاب تهران تا میدان آزادی صورت گرفت و در آن به راستی بیش از یک میلیون نفر از معترضین به انتخابات اخیر شرکت کرده بودند، با افسارگسیختگی معدودی از اعضاء تندرو بسیج به خاک و خون کشیده شد. بعضاً شنیده شده که افراد مزبور راهپیمایان را به رگبار بسته اند و تاکنون آمار بیش ۱۰ کشته از این حادثه منتشر شده است."

تاکنون خبر مرگ حداقل هفت نفر ظاهرا در اثر تیراندازی بسیجیان در اطراف میدان آزادی تایید شده است. این واقعه پس از تجمع و حمله تظاهرکنندگان به یک پایگاه بسیج با کپسول آتشزا روی داد و با تیراندازی از داخل پایگاه به سوی جمعیت همراه بود.

استعفای رئیس دانشگاه شیراز

پیشتر خبر رسید که در پی بروز خشونت ها در دانشگاه شیراز رئیس این دانشگاه استعفا داده است. محمد هادی صادقی، رییس دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرگزاری های ایران خبر استعفای خود را تایید کرد اما دلایل این استعفا را عنوان نکرد.

بر اساس گزارش ها از شیراز، روز دوشنبه، در پی ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه شیراز درگیری هایی در این دانشگاه روی داده و دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

گزارش ها از ایران حاکیست که امتحانات دانشگاه هایی مانند تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیر الدین طوسی، شیراز، صنعتی اصفهان و علم و صنعت لغو شده است. گفته می شود که جو امنیتی بر فضای دانشگاه ها حاکم است.

در روز دوشنبه پس از انتشار خبر حمله به کوی دانشگاه تهران، علی لاریجانی، رییس مجلس ایران هیاتی را مامور رسیدگی به آنچه"اتفاقات ناگوار در برخی نقاط از جمله کوی دانشگاه تهران" خواند، کرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.