سخنرانی موسوی در اجتماع دهها هزار سیاهپوش معترض به انتخابات

دهها هزار معترض هوادار میر حسین موسوی روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت کشته شدگان راهپیمایی های اعتراضی روزهای اخیر تهران شرکت کردند و آقای موسوی نیز با لباس سیاه در جمع آنها حاضر شد.


به دنبال فراخوان روز چهارشنبه آقای موسوی، این هواداران که به نتیجه انتخابات دهم ریاست جمهوری اعتراض دارند در میدان امام (توپخانه) تهران تجمع کرده و سپس در حالی که گل و شمع در دست داشتند به سمت میدان فردوسی و سپس میدان انقلاب راهپیمایی کردند.

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، در باره این تجمع به رادیو فردا گفت: «من ساعت سه و ۴۰ دقيقه به ميدان توپخانه رسيدم و بر خلاف موارد قبلی هيچ مامور نيروی انتظامی که با لباس گارد باشند و يا موتور سواران که ايجاد حساسيت کنند در محل حضور نداشتند و تنها ماموران راهنمايی و رانندگی در ميدان بودند.»

وی اظهار داشت: «این تجمع یکی از بزرگترین گردهمایی های روزهای اخیر بود و دهها هزار نفر در آن شرکت داشتند. خود آقای موسوی و زهرا رهنورد، هسمر وی نیز، در بین این جمعیت بودند.»

وی افزود: «آقای موسوی و همسر وی گل های قرمزی در دست داشتند که بر آن روبان های سیاهی به نشانه عزاداری برای کشته شدگان دانشجو و مردم بسته شده بود.»

گزارش شاهدان عینی حاکی است که در این راهپیمایی بسیاری از معترضان لباس سیاه به نشانه عزاداری پوشیده و برای همدردی با خانواده قربانیان روزهای اخیر، تراکت‌هایی زیادی با شعار «برادرم شهیدم، رای تو پس می گیرم»، «برادران ما کجا هستند؟» و «چرا برادران ما را کشتید؟» به همراه داشتند.

همچنین عکس هایی از کشته شدگان روز دوشنبه در دست تظاهر کنندگان بود.

زمانی که میر حسین موسوی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع تظاهر کنندگان حاضر شد آنها شعار «موسوی، موسوی، حمایتت می کنیم» و «الله اکبر» را سر دادند.


برخى تحليلگران علت انتخاب ميدان امام (توپخانه) براى تجمع را نزديكى آن به مراكز سياسى و اقتصادى نظير بازار تهران، وزارت دادگسترى، وزارت امور خارجه، سفارتخانه هاى خارجى و مراكز خريد عنوان كرده اند.
معترضان سپس با دعوت یکدیگر به آرامش، راهپیمایی خود را با سکوت ادامه دادند. ابوالفضل عابدینی، روزنامه نگار که در این تظاهرات شرکت کرده بوده به رادیو فردا گفت: « نزديک به ۷۰ درصد جمعيت لباس سياه پوشيده و روبان سبز بر دست بسته بودند.»


وی اظهار داشت: «به دلیل اینکه جمعیت زیادی در راهپیمایی حضور دارند ممانعتی صورت نگرفته است و نمی توانند با آنها برخورد خاصی داشته باشند. معمولا برخوردها در زمانی صورت می گیرد که جمعیت در حال بازگشت به خانه های خود هستند.»

بر اساس گزارش های دریافتی، میر حسین موسوی در این تجمع سخنرانی کرد و بار دیگر کشته ‌شدگان روزهای اخیر را «شهید» خواند و گفت: همچنان به خواسته های مردم پایبند بوده و خواستار ابطال انتخابات است.

شهید خواندن کشته شدگان حوادث روزهای اخیر تهران در حالی صورت می گیرد که مقام ها و رسانه های دولتی این افراد را اغتشاشگر و آشوب طلب خوانده اند.

چهارمين تجمع بزرگ معترضان

برخى تحليلگران علت انتخاب ميدان امام (توپخانه) براى تجمع را نزديكى آن به مراكز سياسى و اقتصادى نظير بازار تهران، وزارت دادگسترى، وزارت امور خارجه، سفارتخانه هاى خارجى و مراكز خريد عنوان كرده اند.

خبرنگاران خارجى از دوشنبه گذشته و پس از آنكه گزارش‌ها و تصاويرى از راهپيمايى ميليونى معترضان به نتايج انتخابات و نيز درگيرى‌هاى پس از آن در رسانه‌هاى مختلف بين‌المللى انتشار يافت، از حضور و پوشش زنده تجمعات تهران منع شده ‌اند و تنها اجازه دارند از دفاتر كار خود به مخابره اخبار بپردازند.

تجمع مسالمت ‌آميز امروز تهران، چهارمين تجمع بزرگ معترضان به نتيجه انتخابات و هواداران ميرحسين موسوى در روزهاى اخير است.

اين تجمعات از روز شنبه و پس از آن شكل گرفت كه وزارت كشور ايران محمود احمدى‌نژاد را با كسب بيش از ۶۲ درصد آرا، به عنوان برنده انتخابات رياست جمهورى دهم اعلام كرد.

اين نتيجه مورد پذيرش هيچيك از دو نامزد اصلاح ‌طلب انتخابات دهم، ميرحسين موسوى و مهدى كروبى، قرار نگرفت و محسن رضايى هم اعلام كرد كه به ميزان آراى اعلام شده براى خود اعتراض دارد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.