آنگلا مركل: آلمان در كنار مردم ايران است

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام كرد كه كشورش در كنار مردم ايران است و برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نیز «سركوب بيرحمانه» معترضان به انتخابات در ايران را محكوم كرد.

برنارد كوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، بار ديگر تاكيد كرد كه كشورش خواستار روشن شدن موضوع نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران است كه به منجر به اعتراض هاى گسترده در اين كشور شده است.

وى با اشاره به سركوب تظاهرات روز شنبه، ۳۰ خرداد، گفت: «من با نگرانى زياد خبردار شدم كه تظاهرات روز گذشته در تهران با چندين قربانى به پايان رسيده است كه تعدادی نیز در جريان آن كشته شدند.»

آقاى كوشنر گفت: «من اين سركوب بيرحمانه را محكوم مى كنم و خواستار آزادى فورى بازداشت شدگان هستم.»

تلويزيون دولتى ايران روز يكشنبه اعلام كرد كه در جريان تظاهرات روز شنبه حداقل ده نفر كشته شدند و بيش از يكصد نفر نيز زخمى شده اند.

اين آمار در حالى منتشر مى شود كه منابع ديگر، شمار قربانيان درگيرى هاى روز گذشته را حداقل ۱۹ نفر اعلام کرده اند.

وزير امور خارجه فرانسه از مقام هاى ايران خواست تا به خبرنگاران خارجى اجازه دهد تا آزادانه فعاليت كنند و ادعاى تهران مبنى بر دخالت آمريكا و بريتانيا در اعتراض هاى اخير را رد كرد.

وى گفت: حكومت ايران نبايد با چنين اهانت هايى به مقابله با خواسته هاى مردم خود بپردازد. ما اين اتهام ها را رد مى كنيم.

خانم مركل از مقام هاى ايرانى خواست تا از كاربرد خشونت عليه تظاهر كنندگان خوددارى كنند، بازداشت شدگان را آزاد كند، به رسانه هاى گروهى اجازه دهد تا آزادانه فعاليت كنند و موضوع بازشمارى انتخابات را در دستور كار خود قرار دهند.
آقاى كوشنر افزود: ما نمى خواهيم كه براى مردم ايران درباره آينده خود تصميم گيرى كنيم.


رییس جمهور فرانسه خواستار روشن شدن نتايج اين انتخابات شد كه به گفته او مورد اعتراض تمام نامزدها است.

اجازه تظاهرات مسالمت آمیز

در همين حال، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان نيز از حكومت ايران خواست تا اجازه دهد تظاهرات مسالمت آميز برگزار شود و آراء انتخابات رياست جمهورى را بازشمارى كند.

وى اظهار داشت: آلمان در كنار مردم ايران است كه در پى حقوق مربوط به آزادى بيان و حق اجتماع براى خود هستند.

خانم مركل از مقام هاى ايرانى خواست تا از كاربرد خشونت عليه تظاهر كنندگان خوددارى كنند، بازداشت شدگان را آزاد كند، به رسانه هاى گروهى اجازه دهد تا آزادانه فعاليت كنند و موضوع بازشمارى انتخابات را در دستور كار خود قرار دهند.

برخورد شديد و گسترده نيروهاى امنيتى و بسيج عليه معترضان خيابانى در ايران موجى از واكنش هاى بين المللى برانگيخته است و كشورهاى مختلف از حكومت جمهورى اسلامى خواسته اند تا به سركوب تظاهر كنندگان پايان دهد.

در پاسخ به انتقادهاى بين الملى، رهبر جمهورى اسلامى و ساير مقام هاى ايران، كشورهاى غربى بويژه آمريكا و بريتانيا را به تحريك اعتراض هاى خيابانى متهم كرده اند.

روز يكشنبه، منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، سفراى ۲۷ كشور اروپايى را احضار و ناخرسندى ايران از واكنش آنها به حوادث این کشور را ابراز كرد.

آقاى متكى در اين ديدار به طور خاص بريتانيا را مورد حمله شديد قرار داد و مدعى شد: «طبيعت توطئه ‌گر اين دولت به گونه‌اى است كه با سامان دادن ۲۵۰ سخنرانى توسط اساتيد مرتبط با خود در آمريكا سعى دارد رويكردهاى اوباما در قبال ايران را نيز تغيير بدهد.»

اعتراض دولت ايران به طور ويژه معطوف به رويكرد راديو و تلويزيون بى بى سى در قبال حوادث اخير ايران است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى روز يكشنبه جان لاين، خبرنگار بى بى سى در تهران را اخراج كرد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.