راهپيمايى صد‌ها هزار معترض به انتخابات در خيابان وليعصر تهران

صدها هزار نفر از مردم تهران در چهارمين روز اعتراض به نتايج انتخابات از ميدان ونک به سمت تجريش در حال حركت هستند. یک شاهد عینی می‌گوید روی تراکت‌ها نوشته شده است: آرامش، بر گلوله پيروز است.

در این تظاهرات، بسیاری از شرکت کنندگان پوشش سیاه پوشیده و تراکت های سبز و عکس کشته شدگان در راهپیمایی گسترده روز دوشنبه را در دست گرفته و در مسیر یاد شده با سکوت حرکت می کنند.

يك شاهد عينى كه در محل راهپيمايى حضور دارد روز سه شنبه در گفت و گو با «راديو فردا» گفت: چون اعلام شده بود كه مردم در ميدان وليعصر تجمع نكنند براى همين تصميم گرفتند كه از ميدان ونک به بالا راهپيمايى كنند.

وى افزود: بسيارى از تظاهر كنندگان در مقابل مسجد بلال و روبروى صدا و سيما تجمع کرده و شعار نمى دهند.

اين شاهد عينى گفت: اكثر تظاهر كنندگان، سبزپوش بوده و در حالى كه دستان خود را بالا گرفته اند به صورت مسالمت آميز راهپيمايى مى كنند.

پيشتر قرار بود كه معترضان به اعلام نام محمود احمدى نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران در ميدان وليعصر تجمع كنند ولى پس از آنكه روزنامه «ايران» فراخوانى براى حضور طرفداران آقاى احمدى نژاد در اين ميدان منتشر كرد، طرفداران مير حسين موسوى براى اجتناب از درگيرى مسير راهپيمايى خود را تغيير دادند.

آقاى موسوى كه مى گويد در انتخابات به صورت گسترده تقلب شده است اعلام كرد در تجمع روز سه شنبه شركت نخواهد كرد.

تظاهرات در سکوت

شاهد عينى طرف گفت و گو با «راديو فردا» همچنين در ساعت شش عصر به وقت تهران گفت: «مردم از همه جهت در حال راهپيمايى هستند و اين تظاهرات خودجوش است. مردم خود يكديگر را كنترل مى كنند و ساكت به تجمع و راهپيمايى خود ادامه مى دهند. تمام تراكت هايى نيز كه در دست مردم است براى دعوت يكديگر به سكوت است.»

وى به يكى از شعارهاى نوشته شده بر روى اين تراكت ها اشاره كرد و گفت: «آرامش، بر گلوله پيروز است».

اين شاهد عينى گفت: «معلوم نيست اين تظاهرات تا چه زمانى ادامه مى يابد و همه چيز خودجوش است و مردم صحبت دست اندركاران را كه گفتند نياييد، گوش نكردند و آمدند. چون اعتقاد دارند نبايد اين حركت را قطع و خاموش كرد.»

به گفته وى، «جمعيتى در حدود ۱۵۰ هزار نفر الان در راهپيمايى هستند و قرار است تا تجريش هم بروند. جو اكنون خيلى متشنج است و مردم منتظرند دست راستى ها حمله كنند كه با اتوبوس آنها را آورده اند.»

اين تظاهر كننده افزود: «ما ديروز هفت كشته داديم ولى اين مردم مى ايستند و هيچ مشكلى ندارند. مى خواهند چند نفر را بكشند. ما نمى خواهيم بدبخت تر از اين شويم.»

وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران كه مسئول برگزارى انتخابات در ايران است برگزارى هر گونه تجمعى را ممنوع كرده است.

بازداشت هاى گسترده

تحولات مربوط به انتخابات رياست جمهورى در ايران روز سه شنبه وارد مرحله پر تنشى شد و ده‌ها فعال سياسى، وكيل و روزنامه نگار از سوى مقام هاى امنيتى جمهورى اسلامى بازداشت شده اند.

بر اساس گزارش هاى تاييد شده، نام محمد على ابطحى، مشاور مهدى كروبى، سعيد حجاريان، عضو جبهه مشاركت ايران اسلامى، عبدالفتاح سطانى، وكيل مدافع دانشجويان و فعالان سياسى، و هادى كحال زاده، عضو شوراى مركزى سازمان ادوار تحكيم وحدت در ميان بازداشت شدگان به چشم مى خورد.

همچنين بهزاد نبوى، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى نيز دوشنبه شب براى دومين بار دستگير شد.

نیروهای امنیتی در روزهای اخیر صدها نفر از معترضان و دانشجویان را نیز بازداشت کرده اند.

در همين حال، آيت الله بيات زنجانى، در پاسخ به نامه مير حسين موسوى به علما براى دخالت در مسئله انتخابات و تذكر به مسئولان نوشته است: «آنچه كه با شما و مصالح جامعه اسلامى به مبارزه برخاسته است، يك طرز فكر غلط و انحرافى است كه معتقد است براى رسيدن به اهداف به ظاهر مقدس، مى توان به هر وسيله نامقدسى متوسل شد.»

وى با اشاره به اينكه «اين بى اعتنايى اخير و بى حرمتى كلان به آراء ملت بى سابقه است» در انتقاد از وضعيت موجود گفته است: «مگر كسى مى توانست در زمان حضور امام اين چنين قانون را دور بزند و بعد هم شاكيان را به سخره گيرد و مردم را هم عليه آنان بفريبد.»

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.