بیشتر بودن آرا از تعداد واجدان شرایط 'تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد'


شورای نگهبان اعلام کرده در پنجاه شهرستان تعداد آرا بیش از واجدان شرایط رای دادن بوده که مجموع آرای آنها سه میلیون رای است و تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با شرح برخی اعتراض های نامزدهای ریاست جمهوری، گفته است که اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی درخواست بدهند شورای نگهبان آماده بازشماری ده درصد صندوق هاست.

به گفته آقای کدخدایی، اگر این دو نامزد (موسوی و کروبی) تا روز دوشنبه اول تیر درخواست بازشماری بدهند این شورا آمادگی بازشماری این تعداد از آرا را دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده که "قانون گذار تکلیفی در این زمینه (بازشماری آرا) برای ما تعیین نکرده است ولی این پیشنهاد برای اطمینان بخشی بیشتر مطرح شده است."

این پیشنهاد در حالی از سوی شورای نگهبان مطرح شده است که آقایان موسوی و کروبی خواستار ابطال انتخابات هستند و در جلسه شورای نگهبان در روز شنبه این هفته نیز شرکت نکردند.

با وجود این، سخنگوی شورای نگهبان گفته است این شورا همچنان آماده است تا فرصت ملاقات دیگری برای بررسی نظرات نامزدها در نظر بگیرد.

آقای کدخدایی به بخشی از اعتراض های نامزدهای انتخابات در باره تعرفه ها پاسخ داده و گفته که در جریان بررسی ما جز یکی دو مورد، مشکل خاصی وجود نداشته است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، در برسی این شورا در باره تعرفه ها جز یکی دو مورد که با تاخیر 40 دقیقه ای برای مثال در اصفهان و یزد مواجه بوده، مشکل دیگری وجود نداشته است.

این در حالی است که نامزدهای معترض می گویند بنابر آمار ثبت احوال، تعداد افراد واجد شرایط 45 میلیون و 200 هزار نفر بوده، تعداد 59 میلیون و 600 هزار برگ تعرفه چاپ شده بود و علاوه بر این نیز در روز 21 خرداد نیز میلیون ها برگ تعرفه دیگر بدون شماره سریال چاپ شده است با این حال برخی مناطق نظیر تبریز، شیراز و تهران در همان ساعات اولیه روز با کمبود تعرفه رای مواجه شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در باره حضور ناظران و نمایندگان نامزد ها در محل اخذ رای که یکی از موارد مورد اعتراض نامزدهاست گفته است که "آنها نمی توانستند به تعداد صندوق ها نماینده قرار بدهند و از طرف دیگر اگر نمایندگان نامزدها بخواهند در نظارت دخالت کنند با آنها برخورد می شود همان گونه که در مواردی حدود 40 تا 50 مورد موجب اخراج شده است."

آقای کدخدایی در باره اعتراض محسن رضایی یکی از نامزدها در باره بازشماری آرا در چند استان گفت که "قرار شد به صورت تصادفی تعدادی از صندوق ها ازشماری شود و اگر میزان تخلفات قابل توجه بود ما حاضریم که بقیه صندوق ها هم بازشماری شود."

آنطور که سخنگوی شورای نگهبان گفته مهلت قانونی برای بررسی و اعلام نظر شورای نگهبان روز چهارشنبه سوم تیر به پایان می رسد و این شورا باید نظر خود را در باره تائید یا ابطال انتخابات اعلام کند.

بنابر قانون بعد از برگزاری انتخابات نامزدها سه روز فرصت دارند که اعتراض کنند و شورای نگهبان نیز هفت تا ده روز فرصت دارد به شکایت ها رسیدگی و نظرش را اعلام کند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، در صورتی که تخلفی بر سرنوشت انتخابات تاثیر داشته باشد، می تواند موجب ابطال برخی حوزه ها شود ولی اگر تخلفات تاثیر گذار نبود به محاکم دادگستری ارجاع می شود که در انتخابات اخیر 227 مرود شکایت در استانها و شهرستانها دریافت شده و تعدادی از آنها به محاکم دادگستری ارجاع شده است.

بعد از انتشار نتایج انتخابات اعتراض های گسترده ای از سوی نامزدها و طرفداران نامزدهای جناح اصلاح طلب نسبت به آن صورت گرفت و شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران در ده روز اخیر شاهد ناآرامی بوده است.

بنابر گزارش های رسمی در این ناآرامی ها در ساعات پایانی به خشونت کشیده شد و بنابر گزارشهای رسمی در جریان این ناآرامی ها حداقل هجده نفر کشته و دهها نفر زخمی شده اند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.