رهبر ایران: نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک‌تر است

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز جمعه تاریخی ۲۹ خردادماه با توصیف اعتراضات مردمی به عنوان «اردوکشی» و «زورآزمایی» خیابانی هشدار داد که کسانی که بخواهند برای اصلاح ابرو چشم را کور کنند «مسئول هر خونی که ریخته شود هستند».

آقای خامنه‌ای گفت: «زورآزمایی خیابانی کار درستی نیست،‌ از همه می‌خواهم که به این کار خاتمه دهند.»

او در ادامه به‌صراحت در مورد اعتراضات خیابانی مردم افزود: «اگر این امر خاتمه نیابد، مسئولیت آن متوجه مشوقان و برگزار کنندگان است، و من در این صورت باز به اینجا خواهم آمد و این بار با صراحت بیشتری سخن خواهم گفت.»

با گذشت یک هفته از انتخابات دهمین ریاست جمهوری ایران و پذیرفته نشدن نتایج آن از سوی نامزدهای اصلاح‌طلب، امروز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یکی از مهم‌ترین نمازهای جمعه از زمان انقلاب ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران سخنرانی کرد و از آن چه می‌توان موضع نهایی او در مورد انتخابات ریاست جمهوری دهم نامید سخن گفت.

آقای خامنه‌ای با تکرار این گفته خود که «برخی برنده‌اند و برخی بازنده» با لحنی عتاب‌آلود هشدار داد که «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت». وی در ادامه گفت کسی نمی‌تواند از این بدعت‌ها به عنوان «اهرم فشار» علیه نظام استفاده کند.

احتمالا مقصود آقای خامنه‌ای از «بدعت‌های غیرقانونی» اعتراضات مردمی شش روز اخیر در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران است که به دعوت میرحسین موسوی و به‌رغم عدم صدور مجوز از سوی وزارت کشور دولت نهم انجام شده است.

آقای خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود که با حضور علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، احمد جنتی، آیت‌الله شاهرودی و چند تن از وزرای دولت نهم برگزار شد با اشاره به تلاطم‌های گوناگون روحی و اجتماعی گفت که «همیشه دشمنان اسلام خواسته‌اند دل مسلمانان را مشوش کنند».

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این که «جمهوری اسلامی اهل خیانت به آرای مردم نیست» بر هر گونه ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری مهر باطل زد.

او گفت: «در کشور، سازوکار قانونی انتخابات به گونه‌ای است که اجازه تقلب نمی‌دهد، آن هم با ۱۱ میلیون تفاوت رای.»

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به تفاوت آرای دو رقیب اصلی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، بود. آقای موسوی از زمان اعلام نتایج این انتخابات پیروزی آقای احمدی‌نژاد را نپذیرفته و دولت او را به تخلف در انجام انتخابات متهم کرده است.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای از آن رو حائز اهمیت است که وی بلافاصله پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت کشور، پیش از شورای نگهبان، ریاست‌جمهوری وی را تایید کرد.

او در عین حال پس از اعتراضات گسترده خیابانی، در دیدار با نمایندگان نامزدها و همچنین میرحسین موسوی که مدعی پیروزی است، همه طرف‌ها را به آرامش دعوت کرد.

او همچنین وعده داد که شورای نگهبان به شکایات نامزدهای معترض «با دقت» رسیدگی می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال در دیدار با نمایندگان نامزدها محمود احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور «منتخب» خوانده و بر ضرورت داشتن فرهنگ شکست تاکید کرد.

با این حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی ترجیح دادند که همزمان با مذاکراتی که با سران حکومتی انجام می‌دهند میلیون‌ها نفر از هواداران خود را به خیابان‌ها فرابخوانند.

اما تظاهرات آرام مردمی که به طرفداری از نامزدهای‌شان به خیابان‌ها ریخته و خواستار «پس گرفتن رای» خود شده بودند در برخی موارد به شدت از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سرکوب شده است.

در طول یک هفته گذشته چندین نفر در خیابان‌های تهران و دیگر شهرها کشته، شمار نامعلومی زخمی و همچنین صدها نفر بازداشت شده‌اند. از وضعیت برخی بازداشت‌شدگان هیچ خبری در دست نیست.

در آخرین راه‌پیمایی معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، روز گذشته، پنج‌شنبه، صدها هزار نفر، به نشانه‌ سوگواری سیاه پوشیدند و در میدان امام خمینی (توپ‌خانه) و خیابان‌های اطراف آن تجمع کردند.

در حالی که میرحسین موسوی گفته است «هرگز» از خواسته‌های خود کوتاه نخواهد آمد، مهدی کروبی نیز اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد را رئیس جمهور ایران نمی‌داند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.