فشار بر ایران در ارتباط با خبرنگاران خارجی

ده ها خبرنگار و همچنین گروه خبرنگاران بدون مرز روز پنجشنبه با برگزاری تجمعی اعتراضی در برابر سفارت ایران در پاریس خواستار پایان محدودیت رسانه ها در ایران شده اند و می گویند از این می ترسند که با این محدودیت ها دولت ایران آزادانه تر به سرکوب مخالفان بپردازد.

این درحالی است که فشار دولت ایران بر رسانه های داخلی و خارجی در پی بروز اعتراض های گسترده نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، درحال افزایش بوده است.

دولت ایران خبرنگاران خارجی از جمله خدمه بی بی سی را از پوشش دادن آنچه تجمعات "غیرقانونی" می خواند منع کرده است و سی ان ان روز پنجشنبه گزارش داد که خبرنگاران خارجی از این پس تنها می توانند روزی یک گزارش ارسال کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با بیش از 63 درصد آرا برنده اعلام شد که فریاد اعتراض برخی دیگر از رقبا نسبت به بروز تقلب گسترده را در پی داشت. دولت می گوید انتخابات سالم و آزاد بوده است.

ژان فرانسوا جولیارد دبیر کل سازمان "خبرنگاران بدون مرز" از تصمیم دولت ایران برای عدم تمدید ویزای ده روزه خبرنگاران خارجی که به زودی منقضی خواهد شد شکایت کرده است.

وی هشدار داد: "اگر سه روز دیگر هیچ خبرنگاری بتواند در باره آنچه در ایران می گذرد شهادت دهد، راه برای همه نوع نقض حقوق مردم هموار می شود."

وی تاکید کرد که حداقل 12 خبرنگار از زمان انتخابات در ایران بازداشت شده اند.

همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر خارجه اسپانیا از سفیر ایران در مادرید خواسته است به خبرنگاران اسپانیایی اجازه دهد به پوشش خبری حوادث این کشور بپردازند.

این خبرگزاری به نقل از منبعی که از او نام نمی برد گزارش داد که میگل آنگل موراتینوس از مقام های ایرانی خواست در تصمیم خود برای عدم تمدید ویزای خبرنگاران تجدید نظر کنند و اجازه ادامه کار آنها در ایران را بدهند.

مقام های ایرانی رسانه های خارجی را متهم کرده اند که نقش سخنگوی معترضان به انتخابات را بازی می کنند و سپاه پاسداران نیز هشدار داده است که گزارش هایی که "باعث تنش" می شود را حذف کنند.

وزیر خارجه اسپانیا در دیدار با سید داود صالحی، سفیر ایران، همچنین خشونت علیه تظاهرات صلح آمیز را محکوم کرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.