هشدار قشقاوی به «کشورهای مداخله گر در امور ايران»

حسن قشقاوی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران از جلسه دوشنبه مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی برخورد با «کشورهای مداخله گر در امور ايران» خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مورد انتخابات مناقشه برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری نيز اظهار داشت که «ما اين انتخابات را چون برليانی درخشان بر تارک عزت و سربلندی ايران می‌دانيم و اجازه نمی‌دهيم برخی اين برليان را تبديل به سنگ کنند و به سمت شيشه‌ خانه خودی پرتاب کنند.»

بیشتر بخوانید:


وی در همين مورد به آنچه «ظرفيت دموکراتيک» کشور نامید، اشاره کرد و گفت سازوکارهای قانونی و راه‌حل‌های متعددی برای حل مشکلات درون نظام وجود دارد.

حسن قشقاوی موضعگيری کشورهايی که خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را تقبيح کرده‌اند را ناشی از «ذهنيت نژادپرستانه» دانست و اظهار عقيده کرد که اين کشورها اعتقاد دارند که «باکلاس و پيشرفته هستند، [از اين رو] همه رفتارها بايد قانونی صورت گيرد ولی در ايران که جهان سومی است، هر رفتار غيرقانونی مجاز است.»

در واکنش به اظهارات نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، که خواستار تجدید انتخابات در ایران شده بود، و اظهار داشته بود که «ميزان خشونت عليه تظاهرکنندگان با ميزان تقلب صورت گرفته در انتخابات تناسب دارد»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت «بهتر است وی درباره مسائل ايران از سفير و يا کارشناسان سياست خارجی مشورت بگيرد.»

این سخنان در حالی بیان می شود که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام كرد كه كشورش در كنار مردم ايران است و برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نیز «سركوب بيرحمانه» معترضان به انتخابات در ايران را محكوم كرد.

برنارد كوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، بار ديگر تاكيد كرد كه كشورش خواستار روشن شدن موضوع نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران است كه به منجر به اعتراض هاى گسترده در اين كشور شده است.

وى با اشاره به سركوب تظاهرات روز شنبه، ۳۰ خرداد، گفت: «من با نگرانى زياد خبردار شدم كه تظاهرات روز گذشته در تهران با چندين قربانى به پايان رسيده است كه تعدادی نیز در جريان آن كشته شدند.»

قشقاوی همچنين در مورد برخوردهای خشونت‌آميز صورت گرفته با تظاهرکنندگان در روزهای اخير نيز اين گونه اظهارنظر کرد که «اگر بين رفتار و تحمل‌پذيری پليس ايران با پليس کشورهای غربی صورت گيرد، متوجه می‌شويم که وضعيت ما خيلی بهتر است، پليس مدارا می‌کند و درباره نحوه برخورد پليس ايران با مخالفان، اغراق و بزرگنمايی صورت می‌گيرد».

حسن قشقاوی در مورد اخراج خبرنگار دائم شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی از ايران هم گفت که تعداد زيادی از خبرنگاران خارجی در کشور فعاليت می‌کنند ولی برخی، از جمله خبرنگار بی‌بی‌سی، به طور آشکار اقدامات مداخله جويانه دارند.

وی در ادامه به ارزيابی خود از برخی شبکه‌های خبری فارسی زبان پرداخت و اظهار داشت که گردانندگان بی‌بی‌سی فارسی و شبکه صدای آمريکا از فرزندان معنوی ليبرمن و ناتانياهو هستند و هدفشان تضعيف انسجام ملی و در درازمدت تجزيه کشور است.

در همین حال بی بی سی در خبری کوتاه اخراج خبرنگار خود از ایران را تأیید کرده اما گفته است که با این وجود دفتر بی بی سی در تهران همچنان باز خواهد ماند.

اخراج خبرنگار بی بی سی از ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقامات دولتی ایران از هفته گذشته و پس از راهپیمایی بزرگ و مسالمت‌آمیز دوشنبه ۲۵ خرداد، از حضور خبرنگاران خارجی در صحنه اعتراض‌ها و مخابره خبرهای مستقیم توسط آنان جلوگیری کردند.

در این مدت آقای لاین همچون خبرنگاران خارجی دیگر حاضر در ایران، اخبار و گزارش‌های مرتبط با وقایع را از دفتر کار خود مخابره می‌کرد.

آقای لاین آخرین بار خطبه‌های نماز جمعه تهران را که این هفته به امامت آیت‌الله خامنه‌ای اقامت شد، به طور مستقیم مخابره کرده بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.