«موسوی؛ قهرمان انقلابی ناخواسته»


به نوشته هفته‌نامه آلمانی اشپیگل مخالفان دولت ایران از میرحسین موسوی برای رسیدن به هدفی استفاده می‌کنند، که وی از در ابتدا به دنبال آن نبوده است و سرنوشت سیاسی نخست وزیر پیشین ایران به سرنوشت اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات گره خورده است.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی در باره نقش میرحسین موسوی در تحولات اخیر ایران در سایت اینترنتی خود نوشته است، فشار ناشی از حضور مردم در خیابان‌ها به اصلاح‌طلبان در مبارزه بر سر قدرت در درون نظام سیاسی ایران کمک می‌کند.

چنانچه اصلاح طلبان در این میان با ناکامی روبرو شوند، این به منزله پایان زندگی سیاسی آنها خواهد بود.

در گزارش اشپیگل با اشاره به پیشینه میرحسین موسوی در نظام جمهوری اسلامی آمده است، وی به این خاطر وارد مبارزات انتخاباتی شد که قصد داشت به جمهوری اسلامی سروسامان داده و آن را تثبیت کند.

اما در این میان بدون آن که موسوی خواسته باشد، به چیز دیگری تبدیل شده است. حرکت اعتراض‌آمیزی که توسط او به خاطر تقلب در انتخابات به راه افتاده هم اکنون حالتی مستقل به خود گرفته و همین‌طور نقشی که مردم به عنوان «گاندی ایران» برای وی در نظر گرفته‌اند.

هر چند افراد تندرو در میان تظاهرکنندگان از وی انتظار دارند که همانند یک انقلابی عمل کند. اشپیگل ادامه می‌دهد، مدتی است که دیگر تظاهرکنندگان علیه تقلب در انتخابات شعار نمی‌دهند، بلکه خواستار تغییر نظام سیاسی هستند، نظامی که پایه‌های آن در روزهای اخیر متزلزل شده است.

در این میان کسی در راس این جنبش قرار گرفته است که به خطوط اصلی نظام تعهد دارد. اشپیگل با اشاره به سخنان موسوی در جمع تظاهرکنندگان در تهران گفته بود که مسئله شخص وی مطرح نیست، می‌افزاید، هر چند ممکن است وی در این گفته صداقت داشت باشد اما مسئله این است که بدون شخص وی چیزی درست نمی‌شود، چرا که جنبش به یک سر نیاز دارد.

اشپیگل تاکید‌های موسوی را مبنی بر این که مخالف نظام نیست، نشانه‌ای از تلاش وی برای تضمین امنیت خود می‌داند، چرا که به نظر می‌رسد، خود وی نیز به این مسئله واقف شده که راه بازگشتی وجود ندارد و حتی روز شنبه به نقل از وی اعلام شده که «آماده شهادت است».

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره انگیزه‌ها و اهداف اعلام شده موسوی برای ورود به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمده است، هنوز مدت کوتاهی پس از اعلام نتایج انتخابات مردم به خیابان‌ها ریختند و موسوی هم به قهرمان انقلابی تبدیل شد که اصلاً خواستار آن نبوده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.