فراخوان یک روز سوگواری در ایران از سوی مخالفان

در پی درخواست میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب انتخابات ایران از هوادارانش برای سوگواری، انتظار تجمعات گسترده در روز پنجشنبه در تهران می رود.

آقای موسوی از هوادارانش خواسته است به یاد هشت نفری که روز دوشنبه در جریان راهپیمایی تهران کشته شدند، با لباس های سیاه دست به تجمع زده یا در مساجد و تکیه ها تجمع کنند.

در تظاهرات روز دوشنبه بسیجیان در پی تنش با معترضان به سوی آنها تیراندازی کردند که حداقل هشت کشته به جا گذاشته است. تاکنون نام این هشت نفر منتشر نشده است اما شاید روز پنجشنبه عکس یا نام آنها در جریان تجمعات بازتاب یابد.

جان لاین خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید که دولت تاکنون واکنش روشنی به تظاهرات و اعتراضات روزانه نشان نداده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که برنده انتخابات جمعه اعلام شد، روز چهارشنبه بار دیگر از نتایج رای گیری دفاع کرد و آن را مهر تاییدی برای عملکرد چهار سال ریاست جمهوری خود دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، وی در جلسه هیات دولت، انتخابات را یک رفراندوم توصیف کرد و با اشاره به آرایی که وزارت کشور می گوید به او تعلق گرفه است گفت: "25 ميليون نفر اين روش مديريت را در كشور تاييد و در انقلاب تثبيت كردند."

آقای احمدی نژاد هیچ اشاره ای به اعتراضات گسترده مخالفان که معتقدند در انتخابات تقلب شده است نکرد. میرحسین موسوی خواستار ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شده است، درخواستی که تاکنون نادیده گرفته شده است.

برنامه تجمع پنجشنبه

انتظار می رود تجمع پنجشنبه حتی جمعیت بزرگتری را در مقایسه با روز چهارشنبه به خود جلب کند.

بعد از ظهر روز چهارشنبه ده ها هزار نفر از مردم تهران بار دیگر طی یک راهپیمایی خاموش اعتراض خود به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به نمایش گذاشتند.

تخمین ها در مورد شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی از 70 هزار نفر تا 500 هزار نفر متفاوت است.

تجمع مخالفان در روز چهارشنبه در تهران

شمار تظاهرکنندگان روز چهارشنبه از 70 هزار نفر تا 500 هزار نفر رقم زده می شود

درخواست آقای موسوی برای اعتراضات روز پنجشنبه برخلاف درخواست آیت الله خامنه ای رهبر ایران صورت می گیرد که از او و سایر نامزدها خواسته است از "رئیس جمهور منتخب" حمایت کند.

مخالفان خواستار ابطال آرا و برگزاری مجدد انتخابات هستند اما دولت تاکنون دربرابر این تقاضا ایستادگی کرده و شورای نگهبان که به دولت نزدیک است می گوید حداکثر ممکن است اجازه بازشماری آرای برخی از صندوق ها را بدهد. رهبر ایران نیز با حمایت از این موضع گیری خواستار رفع نگرانی ها در مورد انتخابات شده است.

وزارت کشور چهارشنبه شب در تازه ترین موضع گیری درباره اعتراض ها، اعلام کرد که نامزدها حق دسترسی به جزئیات صندوق های رای را ندارند.

اعتراض ها از زمان اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد رو به افزایش بوده است و تهران در سه روز گذشته شاهد تظاهرات های بزرگ مخالفان بود. در سایر شهرها نیز از اعتراضات عمومی خبر می رسد اما به علت محدودیت های شدیدی که دولت ایران بر سیستم های ارتباطی همچون تلفن همراه، پیامک های تلفنی، و اینترنت اعمال کرده است دسترسی به اخبار بسیار دشوار است.

رهبر ایران که بر پیروزی آقای احمدی نژاد مهر تایید زده خواستار پایان ناآرامی ها شده است.

جان لاین خبرنگار ما در تهران می گوید که مخالفان به فشار خود بر دولت ادامه می دهند.

او می نویسد: "از طرف دیگر برداشت من این است که دولت واقعا یک پاسخ جامع تدارک ندیده است، و در عوض به نوعی مشغول آزار مخالفین است."

او به حملات نیروهای بسیجی به دانشگاه ها اشاره می کند.

به گفته وی درحال حاضر نه تنها از جنب و جوش مخالفین کم نشده بلکه ابتکار آنها در حال قوت گرفتن است.

او می گوید: "آنچه نتایج انتخابات باعث فوران آن شده، یک حس شدید سرخوردگی است، خشمی که طی دو سال زندگی در اینجا حس کرده ام. مردم خیلی از دست سیستم عصبانی و سرخورده هستند، سیستمی که به نظر می رسد با تحقیر با آنها برخورد می کند."

احضار سفرا

از سوی دیگر وزارت خارجه ایران با فراخواندن سفیر سوئیس که نماینده منافع آمریکا در ایران است علیه بیانیه های "مداخله جویانه" آمریکا در مورد انتخابات ایران اعتراض کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس وزارت خارجه "اعتراض و عدم خرسندی" ایران را در مورد بیانیه های مقام های آمریکایی در باره نتایج انتخابات جمعه ابراز کرد.

اما در واشنگتن، کاخ سفید گفت که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا همچنان از حقوق ایرانی هایی که به طور صلح آمیز به نتایج انتخابات اعتراض دارند دفاع می کند "بی آنکه در بحث های داخلی ایران دخالت کند."

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: "این حقی محفوظ برای مردم ایران است که صدایشان را به گوش برسانند و آرایشان شمرده شود. نتیجه هر انتخاباتی باید اراده مردم را منعکس کند و این به عهده ایرانی هاست که تصمیم بگیرند چگونه می خواهند این اعتراض داخلی در باره نتیجه انتخابات اخیر را حل کنند."

وزارت خارجه نیز با قوت این ادعا را که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می کند رد کرد و اشاره کرد که ایران دیپلمات های سایر کشورها را نیز احضار کرده است.

گزارش می شود که دولت ایران سفرای چندین کشور از جمله کانادا و چند کشور اروپایی را فراخوانده است تا نسبت به آنچه دخالت این کشورها در انتخابات ایران می داند اعتراض کند.

کشورهای عمده غربی منصفانه بودن انتخابات را زیر سوال برده اند و باراک اوباما گفته است که ناآرامی پس از انتخابات نشان می دهد که "مردم ایران نسبت به مشروعیت رای گیری قانع نشده اند."

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.