متکی بریتانیا را متهم به توطئه‌چینی علیه انتخابات کرد

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران یکشنبه در سخنرانی برای ديپلمات‌های خارجی گفت که «بريتانيا بيش از دو سال است که عليه انتخابات رياست جمهوری در ايران توطئه چينی می‌کند.»

وی که در تهران سخن می‌گفت، افزود: «بريتانيا می‌خواست که هيچکس در رأی‌گيری شرکت نکند و اين خط مشی رسانه‌های بريتانيايی بود.»

وزير خارجه جمهوری اسلامی، از بريتانيا و ديگر کشورهای غربی به خاطر اظهار نظر درباره انتخابات رياست جمهوری ايران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای متکی سخنان مقام‌های بريتانيايی در اين باره را «مداخله‌جويانه» خواند.

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که ديويد ميلی‌بند، وزير امور خارجه بريتانيا، پيشتر در روز دوشنبه گفته بود که سرکوب اعتراضات مردمی در ايران توسط دولت نهم «بيانگر خشونت يک حکومت نسبت به ملت خود» است.

اکنون وزير خارجه ايران گفته است: «بريتانيا از مدت‌ها پيش انتخابات ايران را هدف گرفته بود.»

وی اضافه کرده است: «افرادی از طرف سازمان جاسوسی بريتانيا پيش از انتخابات به ايران سفر کرده بودند.»

آقای متکی همچنين از فرانسه و آلمان انتقاد کرده است.

کشورهای اروپايی خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران را محکوم کرده و از حق معترضين برای تجمع و تظاهرات مسالمت‌آميز حمايت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سی ان ان دست کم ۱۹ نفر در تهران در درگيری‌های روز شنبه کشته شدند.

تظاهرات در اعتراض به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران که وزارت کشور دولت نهم محمود احمدی‌نژاد را پيروز آن اعلام کرده است روز شنبه علاوه بر تهران در شهرهايی چون اصفهان و شيراز و رشت نيز ادامه يافت.

اين تظاهرات يک روز پس از آن انجام شد که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در طول خطبه‌های نماز جمعه دست کم سه بار صريحاً هشدار داد که درصورت ادامه اعتراضات مسئوليت هرگونه خونريزی به عهده افراد و «فرماندهان» پشت صحنه اين ماجرا خواهد بود.

در همین حال برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از شاهدان عینی گزارش می‌دهند که ميرحسين موسوی روز شنبه در جمع هواداران خود ضمن آن که بار ديگر خواستار ابطال نتايج انتخابات شد اعلام کرد که خود را برای شهادت آماده کرده است و از مردم خواست که در صورت دستگيری‌اش دست به «اعتصاب سراسری» بزنند.

این خبر هنوز توسط منابع خبری داخل ایران تأیید نشده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.