یک منبع نزدیک به ابراهیم یزدی از آزادی وی خبر داد

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، به فاصله یک روز پس از آن که توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، آزاد شد. این خبر را یک منبع نزدیک به آقای یزدی در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده است.
آقای یزدی یکی از ده‌ها شخصیت هوادار اصلاحات بود که در روزهای اخیر و پس از اعتراض‌های مردمی به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد بازداشت شده بود.

وزارت کشور دولت نهم، تنها به فاصله چند ساعت از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری، از بامداد روز شنبه ۲۳ خرداد، اقدام به اعلام نتایج انتخابات کرد و در نهایت بعدازظهر روز شنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کنونی، را به عنوان برنده انتخابات معرفی کرد.

این نتیجه به‌شدت مورد اعتراض دو نامزد اصلاح‌طلب شرکت‌کننده در انتخابات و هواداران آنها قرار گرفته است، اما در عین حال دست‌کم سه بار در طول هفته گذشته مورد تأیید آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار گرفته است.

اعلام این نتیجه از سوی مسئولان برگزاری انتخابات، خشم هواداران دیگر نامزدها را در تهران و شماری از شهرهای دیگر ایران برانگیخت و در اعتراض به این نتایج از روز دوشنبه تاکنون فقط در تهران چهار راه‌پیمایی بزرگ و میلیونی برگزار شده است.

به موازات برگزاری این تجمعات اعتراضی، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی اقدام به دستگیری شماری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از جمله اعضای بلندپایه حزب مشارکت ایران اسلامی، حزب کارگزاران سازندگی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نهضت آزادی ایران کردند و با وجود آن که شماری از دستگیرشدگان در روزهای ابتدایی هفته گذشته و با وساطت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، آزاد شدند، از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.

برخی از این افراد از جمله بهزاد نبوی، محمد عطریانفر و محسن امین‌زاده پس از دستگیری و آزادی موقت در اوائل هفته گذشته بار دیگر بازداشت شده‌اند و هم اکنون در بازداشت به سر می‌بردند.

منبع نزدیک به آقای یزدی گفته است که وی در حالی که به دلیل مشکلات گوارشی در بیمارستان پارس بستری بود، بازداشت شد.

آقای یزدی که خود نخستین وزیر خارجه ایران پس از انقلاب و از اعضای کابینه مهندس بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت بود، دوشنبه گذشته به رویترز اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی پس از انتخابات ۲۲ خرداد گذشته با بزرگ‌ترین بحران از زمان پیروزی انقلاب مواجه شده است.

آقای یزدی همچنین در آن مصاحبه از بازداشت هفت نفر از فعالان سیاسی عضو نهضت آزادی ایران خبر داده بود. این در حالی است که شمار اعضای بازداشت شده نهضت آزادی تا روز پنجشنبه به ۱۵ نفر می‌رسد.

بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و ده‌ها تن از دانشجویان و همچنین صدها تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزهای اخیر در تهران و شهرهای دیگر ایران بخش دیگری از بازداشت‌های اخیر است.

همچنین از تهران خبر می‌رسد که شهاب طباطبایی، از نزدیکان سید محمد خاتمی و رئیس ستاد حامیان جوان میرحسین موسوی، نیز در میان بازداشت‌شده‌های روز جمعه است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

» لطف کنید و درباره‌ی یادداشت بنویسید.
» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.
» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.